
Zoals al verwacht werd reden de enige LMP1-hybride Toyota's naar de eerste startrij, maar na overtreding van de sportieve reglementen, en met name artikel 6.1.4, werd de #7 Toyota gediskwalificeerd en zullen Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez vanuit de pitstraat aan hun 6 uur van Spa beginnen. Het drietal mag daarnaast pas starten als het complete veld één ronde heeft afgelegd. Een probleem met de fuel flow meter bleek de diskwalificatie als gevolg te hebben.
Een mazzeltje voor Fernando Alonso, Kazuki Nakajima en Sebastian Buemi, die met hun wagen vanaf pole-position mogen starten. Voor de gediskwalificeerde #8 Toyota wordt het stevig aanpoten, om een achterstand van een complete ronde goed te maken op hun stalgenoten zal geen makkelijke opgaaf zijn.
Rebellion Racing legde in eerste instantie beslag op de tweede startrij, maar Neel Jani, André Lotterer en Bruno Senna erfden, na diskwalificatie van de #7 Toyota, de tweede startplek. De tweede Rebellion met startnummer 3 en bestuurt door Beche, Laurent en Menezes begint vanaf de derde startplek op de grid.
Door de twee rode vlaggen reden er uiteindelijk slechts zes van de tien LMP1-wagens naar een serieuze ronde. De eerste rode vlag werd al vroeg in de sessie veroorzaakt door het stilvallen van de tweede SMP Racing-wagen.
Pietro Fittipaldi breekt beide benen
De LMP1- en LMP2-kwalificatie werd bruut verstoord door een zware crash van Dragonspeed-coureur Pietro Fittipaldi. De Braziliaan vloog bovenaan Eau Rouge met hoge snelheid in de bandenstapels en brak beide benen.
In de LMP2-klasse heeft het team Signatech Alpine Matmut beslag gelegd op de pole-position. Nicolas Lapierre en Pierre Thiriet wisten hun #36 wagen naar een tijd van 2:01.476 te rijden. Racing Team Nederland begint de 6 uur van Spa vanaf de zevende plek, een positie die tijdens alle sessies ten deel viel aan de Nederlandse formatie.
De 6 uur van Spa begint zaterdagmiddag om 13:30 uur.