Rinus van Kalmthout: van puber met plan naar voltijd IndyCar-coureur

Nederland heeft eindelijk weer een IndyCar-coureur! Vanaf maart 2020 zal Rinus van Kalmthout, de 19-jarige uit Hoofddorp, te bewonderen zijn in de belangrijkste openwielraceklasse van de Verenigde Staten. 'VeeKay', zoals zijn Amerikaanse pseudoniem luidt, stapt in bij het team van raceveteraan Ed Carpenter.

Rinus van Kalmthout: van puber met plan naar voltijd IndyCar-coureur
© Rinus 'VeeKay' - RinusVeekay.com

Daarmee is het stappenplan dat Van Kalmthout en zijn familie eind 2016 inzetten, voltooid. De jongeling besloot enkele jaren geleden het Europese racen op een zijspoor te zetten om zich op een carrière in de Verenigde Staten te storten – een loopbaankeuze die zich tot dusver uit lijkt te betalen. Van Kalmthout voegt zich met zijn negentien jaren bij het rijtje 'jongste IndyCar-coureurs aller tijden'.

Tweede in de Amerikaanse Formule 4, kampioen in de 'Formule 3' en runner-up in de laatste opleidingsklasse voor de IndyCar Series: als iemand Rinus van Kalmthout drie jaren geleden dit scenario had voorgelegd, had de Noord-Hollandse tiener waarschijnlijk van gekheid niet geweten hoe snel en waar hij zou moeten tekenen, om dit werkelijkheid te laten worden. In sneltreinvaart werd de 'Road To Indy', het trapsgewijze opleidingsinstituut van de IndyCar-organisatie, afgewerkt.

Dat, terwijl er nog voor de ouverture een kink in de kabel leek te komen. Vlak nadat Van Kalmthout, in goed overleg met zijn altijd aanwezige en ondersteunende ouders, besloot om de overstap naar de Verenigde Staten te wagen, ging er een deal door het putje. Carlin Anik, het team waarvoor 'VeeKay' zijn Amerikaanse autosportdebuut in 2017 zou maken, besloot te elfder ure de stekker uit haar project te trekken.

Augie Pabst richtte zich op als de redder van de toen 16-jarige Van Kalmthout. De jongeling mocht bij het in Wisconsin gevestigde familieteam instappen en etaleerde vervolgens direct zijn rijvaardigheden. Het allereerste raceweekend van Van Kalmthout in de USF2000, de Amerikaanse Formule 4, werd afgesloten met twee fenomenale podiumklasseringen. Gedurende het seizoen reed VeeKay zich in de kijker bij verschillende teams uit hogere opleidingsklassen. In liefst twaalf van de veertien wedstrijden eindigde de Hoofddorper op het podium, driemaal betrad hij zelfs het hoogste treetje na het winnen van een race.

Een logisch vervolg diende zich aan in de Pro Mazda-categorie (tegenwoordig Indy Pro 2000), een aan de Formule 3 gerelateerde klasse. Bij het Argentijnse Juncos Racing – Pabst rijdt enkel in de USF2000 – trok Van Kalmthout de in 2017 begonnen lijn gestaag door. In het racejaar 2018 boekte de Nederlander liefst zeven overwinningen in de Verenigde Staten, daarnaast zegevierde hij ook nog eenmaal in de winterse MRF-klasse in India.

De Amerikaan Oliver Askew loopt als een rode draad door het verhaal van Van Kalmthout. De bijna 23-jarige uit Florida debuteerde tegelijkertijd in de USF2000 (een categorie waarin hij overigens kampioen werd) en promoveerde op hetzelfde moment als Van Kalmthout dat deed naar de Pro Mazda-serie. In beide klassen vochten Askew en VeeKay enkele stevige duels uit, waarbij beiden het zoet van de overwinning en het zuur van verlies proefden.

Na zijn meerdere te hebben erkend in Askew wist Van Kalmthout zijn Amerikaanse rivaal in 2018 wél te verslaan. Mede dankzij een fenomenale stint in de zomer, waarin de Noord-Hollander liefst vijf achtereenvolgende races winnend afsloot, werd het Pro Mazda-kampioenschap afgesloten op de eerste plaats. Zodoende mocht Van Kalmthout zijn allereerste autosporttitel bejubelen.

Lang wachten op een tweede succes hoefde niet: om de stuurmanskunsten bij te schaven vertoefde Van Kalmthout in de eerste wintermaanden van 2019 in Azië, waar een heus Formule 3-winterkampioenschap werd gehouden. Na drie weekenden dominantie voegde de Nederlander met speels gemak een tweede titel toe aan zijn conto – ondanks dat het startveld als bijzonder sterk werd beschouwd.

De laatste horde op weg naar een IndyCar-zitje was de Formule 2 van de Verenigde Staten, ofwel de Indy Lights. Waar Van Kalmthout na zijn ijzersterke seizoen in 2018 aanbiedingen van meerdere teams op zak had, besloot de tiener loyaal te blijven aan Juncos – een keuze die hem mogelijk een nieuwe titel zou kosten. Want waar de Argentijnse stal in 2018 volledig gefocust was op het winnen van de Pro Mazda-kroon, daar rommelde het in 2019 intern.

Rivaal Askew promoveerde eveneens, na in te zijn gegaan op een aanbieding van Andretti Autosports. Met liefst drie teamgenoten om zich heen en data van de destijds regerende kampioen Patricio O'Ward tot zijn beschikking, had Askew vrijwel niets om over te klagen. De Amerikaan raasde zonder al teveel moeite naar zeven overwinningen en de Indy Lights-titel – om daarbij een 'studiebeurs' van ruim een miljoen dollar op te strijken. Mede dankzij dat geld werd een zitje bij het nieuwe IndyCar-team van McLaren veroverd.

Het jaar van Van Kalmthout verliep behoorlijk minder soepel dan die van tegenstander Askew. Ondanks het wegvallen van enkele belangrijke teamleden en het nadeel slechts één teammaat te hebben (lees: minder data) scheurde Van Kalmthout toch nog naar zes overwinningen en een tweede plek in de eindstand. IndyCar-teambaas Ed Carpenter, drievoudig polesitter voor de Indianapolis 500, wist genoeg: deze jongen moet ik in mijn team hebben.

Een eerste test voor Ed Carpenter Racing in augustus werd opgevolgd door een tweede oefensessie in oktober. Beide keren liet Van Kalmthout een behoorlijke indruk achter: bij de tweede test stuurde het Hollandse talent de wagen van het ECR-team zelfs rapper rond dan ooit tevoren was gebeurd op het desbetreffende circuit. De rondetijden bleven amper achter bij de grote namen uit de IndyCar Series.

Op 20 november kwam het verlossende woord waarop stiekem al wekenlang werd gehoopt: Rinus van Kalmthout heeft stap één van zijn jongensdroom voltooid en mag zich IndyCar-coureur noemen. Op naar de volgende stap!

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!


Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.