VT127 nov - 12:00
VT227 nov - 16:00
VT328 nov - 12:00
QUALI28 nov - 15:00
RACE29 nov - 15:10

De Tijdmachine, episode LX: populaire overwinnaar na knettergekke slotfase

De Tijdmachine, episode LX: populaire overwinnaar na knettergekke slotfase

De autosportwereld, en met haar de complete wereld, ligt plat vanwege het Covid-19-virus. Zodoende is er vrij weinig te melden over de actuele stand van zaken in de koningsklasse van de autosport. MotorsportZ blikt daarom elke dag terug op een gebeurtenis uit het rijke verleden van de Formule 1 - met vandaag als uitzondering op de regel een IndyCar-moment, aangezien vandaag de Indianapolis 500 zou zijn verreden. In episode LX: Dan The Man met zijn million dollar smile.

Gevoel voor de vier bochten van de Indianapolis Motor Speedway – je hebt het, zoals Helio Castroneves, Rick Mears of Arie Luyendyk, of je hebt het niet. Dan Wheldon is een van de personen die zich met recht een Indy-specialist mag noemen. Bijzonder, want de Brit begint zijn racecarrière aan de Europese kant van de Atlantische Oceaan – daar waar zelden op ovals wordt gereden. De Brickyard en DW gaan samen als boter en brood.

Danny Boy komt in 2003 met een knal binnen tijdens de Greatest Spectacle in Racing: de dan 24-jarige stuurt zijn roodwitte bolide van Andretti Green naar een ijzersterke vijfde startplaats, om kort voor het einde van de race met een smak de wedstrijd vroegtijdig te verlaten. Ja – de eindfase van de Indianapolis 500 kan wat onstuimig zijn, om het met enig understatement uit te drukken. Wheldon heeft zijn visitekaartje in ieder geval afgegeven.

Tijdens zijn tweede deelname, in 2004, staat Wheldon al op de voorste startrij. Na gevechten met Buddy Rice en Tony Kanaan lijkt de Brit een van de kanshebbers op de eindzege, als er pardoes een noodweer uitbreekt boven de IMS. De 88ste editie wordt vroegtijdig afgevlagd, met een teleurgestelde Wheldon op P3. De lachebek belooft zichzelf een overwinning bij terugkomst op de Speedway.

De tekst gaat onder de foto verder

[Dan Wheldon in 2011 op weg naar zijn tweede Indy 500-zege]

Wheldon slaagt met vlag en wimpel: in 2005 rijdt de Brit op fenomenale wijze van P16 naar de zege in The Greatest Race on Earth. De Andretti-coureur schaart zich tussen een rijtje legendarische namen en heeft, ondanks zijn jonge leeftijd (26), één van diens levensdoelen bereikt. De editie van 2005 staat overigens in het collectief geheugen bekend als het debuut van Danica Patrick, de dame die het Wheldon en consorten het vuur aan de schenen legt. De kleine vrouw wordt knap vierde.

Na een flinke klapper in 2003, een derde plaats in ’04 en een zege in ’05 komt Wheldon in 2006 tot een vierde positie. Een jaartje later gaat hij weer stevig de muur in, waarop een tweede startplaats in 2008 niet wordt omgezet in een goede finishplaats. De edities van 2009 en 2010 zijn een exacte kopie aan elkaar – in beide jaren kwalificeert Wheldon zich niet al te best (achttiende) om tijdens de race een geweldige inhaalrit te besluiten op P2.

In 2011 dreigt Wheldon de belangrijkste race van het jaar te missen – sterker nog, hij dreigt het complete seizoen te missen. Panther Racing, het team waarvoor hij in de voorgaande twee seizoenen uitkwam, heeft geld nodig en zet de Brit uit zijn zitje. Wheldon weet dat verschillende teams extra wagens inzetten voor de Indy 500 – sterker nog, er zijn zelfs equipes die enkel voor het treffen op de IMS deelnemen aan een IndyCar-race. In de zoektocht naar een stoeltje stuit Wheldon op oud-teammaat Bryan Herta, die inmiddels een eigen team runt. Alex Tagliani is een van zijn rijders.

De tekst gaat onder de foto verder

[Dan Wheldon zegeviert in 2011]

Wheldon kan de Indy 500 rijden, echter: dit moet wel in een Dallara die in 2003 is gebouwd, Sam Schmidt Motorsports en Curb-Agajanian steken helpende handen toe. De witoranje bolide wordt door IMS-specialist Wheldon naar een ongelooflijke zesde startpositie gereden. Dat het met de snelheid teamintern wel snor zit bewijst Tagliani. De Canadese semi-teammaat van Wheldon raast naar de poleposition.

Tijdens de race zelf komt Wheldon sterk voor de dag. In de eerste helft van de wedstrijd laat hij zich met regelmaat vooraan zien. Na een ietwat late neutralisatie – in ronde 164 van de 200 wordt er herstart – begint het gokken op brandstofverbruik. Eén IndyCar-tank kan ongeveer dertig ronden volgas over de IMS aan, maar met het nodige besparingswerk kan er tot zeker vijf extra ronden worden doorgereden. Veteraan Dario Franchitti en rookie JR Hildebrand gokken het erop en laten zich tot de nok toe bijvullen na de herstart, ze vallen zodoende terug naar de laatste plaatsen. Vooraan wordt er door Scott Dixon, Graham Rahal en Tony Kanaan gestreden. Wheldon bekijkt het tafereel vanuit de subtop.

Als er geen nieuwe neutralisaties meer voordoen besluiten sommige toppers voor een splash-and-dash binnen te komen, om in ieder geval genoeg brandstof te hebben. Dixon en Franchitti zijn topfavorieten, tot middenmoter Bertrand Baguette min of meer per ongeluk aan de leiding komt te rijden. Baguette ziet Franchitti en Hildebrand in zijn spiegels opdoemen, daarachter rijden Dixon en Wheldon – ook de Britse lachebek is voor een korte onderhoudsbeurt gegaan.

De tekst gaat onder de foto verder

[Dan Wheldon (links) met fans op de foto]

Baguette houdt het niet vol – met drie rondjes te gaan moet hij naar binnen voor brandstof, anders valt-ie stil. Franchitti, die een megastint afwerkt, moet gas terugnemen om de finish te halen. De Schot is niet van plan om weer langs de pits te gaan. Hildebrand scheurt zodoende langs het tweetal -de debutant is op weg naar een bijzondere zege. Als ook Dixon wegzakt, lijkt Wheldon voor het derde achtereenvolgende jaar als tweede te finishen.

Het lot grijpt in – Hildebrand wil in de allerlaatste bocht achterblijver Charlie Kimball op een rondje achterstand zetten, maar vergaloppeert zich. De debutant smijt zijn Panther-bolide, de wagen waarin Wheldon de vorige twee jaren reed, in de muur. Wie rijdt op P2? Juist, Wheldon! De Brit kan zijn geluk niet op als hij zijn oude strijdwapen in het beton ziet hangen en komt gillend over de eindstreep. Hildebrand haalt de finish nog, zij het achter Wheldon, op de tweede plek.

Danny Boy’s contract bij Bryan Herta verloopt een dag na de door hem gewonnen Indy 500. Later in het jaar accepteert de Britse rijder, inmiddels 33 jaar, een uitdaging om in de laatste IndyCar-race van het jaar als allerlaatste te starten – als hij de race wint, mag hij de prijzenpot van liefst vijf miljoen dollar delen met een gelukkige fan. Wat een feest had moeten worden op de Las Vegas Motor Speedway eindigt in een tragedie. Na een verschrikkelijk ongeluk, waarbij vijftien van de 34 gestarte wagens betrokken zijn, verongelukt Wheldon.

#LionheartForever




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Bahrein
vrijdag 27 november 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 28 november 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 29 november 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Bahrein
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.