Opinie: De Formule 1 kan niet meer om Nyck de Vries heen

Zijn trots voor de provincie Friesland schuift hij niet onder stoelen of banken. De vlag van de provincie waar hij vandaan komt is duidelijk op zijn helm te zien. De 24-jarige Nyck de Vries is het toptalent uit Sneek en dit jaar lijkt alles op zijn plek te vallen. De Vries gaat met een flinke voorsprong aan de leiding in het Formule 2 kampioenschap. De Formule 1 teambazen kijken mee en terecht.

Opinie: De Formule 1 kan niet meer om Nyck de Vries heen
© FIA F2 Media

Zijn derde seizoen in de Formule 2 is tot op heden zijn meest succesvolste. Met een podium in Baku, zeges in Barcelona, Monte Carlo, Paul Richard en twee podiumplaatsen in Oostenrijk is De Vries namens ART de favoriet dit seizoen. Op dit moment heeft hij 152 punten weten te scoren tegenover Nicholas Latifi die tweede staat en 115 punten bezit. Sinds dit jaar is De Vries niet meer betrokken bij McLaren, maar heeft hij onderdak gevonden bij Mercedes waar hij simulatorwerk verricht. Giedo van der Garde wist laatst in Ziggo Sport's Formule 1 Café te vertellen dat Mercedes erg tevreden is met de Nederlander.

Vorig jaar vocht De Vries nog tegen George Russell die kampioen werd, Lando Norris en Alexander Albon die tweede en derde werden in het klassement. De kleine coureur uit Sneek werd vierde en zag de drie jongens voor hem wel doorstoten naar de koningsklasse: de Formule 1. De Vries verruilde Prema voor ART waar Russell kampioen mee werd en tot op heden lijkt alles zijn kant op te vallen.

Tegenover het Nederlandse blad Formule  1 legt De Vries uit hoe hij te werk gaat. "We gaan er elk weekend in om het maximale eruit te halen zoals altijd. De atmosfeer en benadering is bij ART weer wat anders, maar ik voel me hier goed en het pakt ook goed uit". De Vries weet waar hij zich het meest op heeft verbeterd. "Vorig seizoen maakte ik nog wat kleine foutjes. Het is een teamsport met veel mensen en wanneer er druk bij komt kijken kan dat je beïnvloeden in het heetst van de strijd. Dat mag je niet gebruiken als excuus want het blijven mijn foutjes. De aanpak hier werkt goed op mijzelf", aldus De Vries.

Mocht De Vries daadwerkelijk kampioen worden dan kan de Formule 1 niet meer om hem heen. Een tweede Nederlander met zo ontiegelijk veel talent hoort het podium te krijgen om te schitteren.

Formule 1 podcast

GP Brazilië 2019 - Voorbeschouwing: Pakt Red Bull-coueur Max Verstappen een Braziliaanse zege?
Klik en beluister

Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.