Matsushita krijgt F2 overwinning in de schoot geworpen

De tweede race in F2, de sprintrace van 26 ronden op het Circuit de Barcelona-Catalunya, is gewonnen door ART-coureur Nobuharu Matsushita. Tweede werd Oliver Rowland, zijn teamgenoot Nicholas Latifi werd derde. Nederlander Nyck de Vries wist de sprintrace in Spanje niet te finishen.

Matsushita krijgt F2 overwinning in de schoot geworpen
Foto: Nobuharu Matsushita (ART) - F2 Race Spanje wint sprintrace Spanje 2017 - Bron: FIA F2 Media

De omgedraaide startgrid tijdens de sprintrace van de F2 was goed voor een P1 voor Markelov, P2 was voor Malja, met naast hem op P3 Latifi. Nyck de Vries startte vanaf een 10e plek. Hij schoof een plekje op door een tijdstraf die Boschung kreeg na de hoofdrace op zaterdag. De temperatuur op de grid was 30,8 graden Celsius, luchttemperatuur 22,9 graden. Hoofdrace winnaar Leclerc vertrok van P8. 26 ronden.

Markelov kwam heel slecht weg, waardoor Latifi nam direct de leiding over en liet ook Malja achter zich. Markelov zag al snel 9 auto's voor zich. Direct daarna was er een groot drama voor Nyck de Vries in de eerste ronde, hij ligt er in de eerste ronde al uit, samen met Fuoco. Beide coureurs veroorzaken een safety car situatie. Het incident werd na de race door de officials beoordeeld. Mehri had een super start en lag al snel op een 12e plaats. In de derde ronde gingen de coureurs weer los. Leclerc was opnieuw ontketend en was op jacht naar Albon.

Koploper Latifi maakte in de 4e ronde een statement door de snelste race ronde neer te zetten. Die snelste tijd werd een ronde later weer overgenomen door Boschung die achter in het veld naar voren toe moest zien te komen. Sette Camara moest in de 7e ronde naar binnen na een touché met Cecotto voor een nieuwe voorvleugel. Hoofdracewinnaar Leclerc zette diverse keren aan bij Albon. Beide heren lagen 7 en 6 en waren aan elkaar gewaagd. Albon en Leclerc gingen dan in de 11e ronde Ghiotto voorbij. Markelov bleef lange tijd hangen op een 8e plek maar ging in de 12e ronde ook Ghiotto voorbij.

Leclerc bleef het proberen bij Albon, maar dat was moeilijker dan verwacht. Honda-junior Matsushita en Rowland hadden wel de pace om naar voren te komen. Beiden reden Malja voorbij in de 13e ronde. Dat gaf Latifi wat lucht. De strijd om P4 was echter in volle gang. Malja stond onder druk van Abon én Leclerc. Ghiotto hoorde in de 17e dat hij binnen moest komen. Hij lag op de 9e plek en kon eigenlijk niets meer doen, waardoor het team iets moest doen. Ghiotto vroeg ook direct 'waarom?' waarna het team besloot hem toch maar buiten te laten.

Bijzonder spannende momenten tussen Leclerc en Albon. Die bleven ronden lang in gevecht waarbij Leclerc Albon constant onder druk hield. Uiteindelijk moest de Thai zijn hoofd buigen voor de Monegask in de 20e ronde die ook direct bij hem weg reed. Leclerc ging vervolgens op jacht naar Malja die op een 4e plek reed. Albon kon niet meer volgen. Leclerc reed zeer snel naar Malja toe en in de 21e ronde nam hij de 4e plek van de Zweed over, zonder drs zelfs.

Latifi maakte een cruciale rem fout in de 22e ronde en raakte naast de baan in de grindbak. Matsushita maakte daar gretig gebruik van en nam de leiding in de wedstrijd over. Ook teamgenoot Rowland had er voordeel van en verschalkte Latifi die afzakte naar een 3e plek. King deed ook goede zaken de laatste ronden van de wedstrijd. King had zijn banden gespaard en lag een ronde voor tijd op de 6e plek, net voor Malja en ten koste van Albon. King verschalkte ook nog eens Malja in de laatste ronde en eindigde onverwachts 5e. Nieuwkomer Merhi eindigde op een 12e plaats.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET