
De plannen die de sport vandaag naar buiten bracht omvatten meerdere veranderingen voor de opstapklasse naar de Formule 1. Zo gaan de raceweekenden er anders uitzien. Hoe precies is niet duidelijk, maar wat wel naar voren komt zijn de drie in plaats van twee races per weekend. Het format zag er in de afgelopen jaren als volgt uit: een vrije training, een kwalificatie, een feature race en een sprint race. Maar dat gaat vanaf 2021 dus veranderen.
De kosten voor de sport gaan ook naar beneden. Zo worden de kosten voor motoren en onderdelen lager. Daarnaast zullen de logistieke kosten ook naar beneden gaan. Vervolgens wordt er tot en met 2023 geen nieuw chassis doorgevoerd. Het huidige chassis 'Dallara F2 2018' zal dus tot en met 2023 worden gebruikt.
De F2-kalender zal in 2021 geen twaalf maar acht raceweekenden bevatten - vier minder dan in 2020, met dus drie races per weekend wat het totaal weer (net als in 2020) op 24 races doet komen. Zoals gezegd is het niet bekend hoe de weekenden worden ingedeeld. Wordt vervolgd.
Naast F2 zullen ook in F3 soort gelijke besparingen worden doorgevoerd. FIA Formule 2 en FIA Formule 3 CEO Bruno Michel zei: "Een van onze kernwaarden sinds de lancering van de GP2-serie in 2005 is kostenbeheersing. Vandaag de dag moet het meer dan ooit de kern van onze strategie zijn. De maatregelen die we hier aankondigen zijn cruciaal omdat ze een impact hebben op de manier waarop beide kampioenschappen werken, maar ook op de kalender en het tijdschema van het raceweekend, vandaar de sportieve reglementen."
"Bovendien zullen de teams die momenteel deelnemen aan beide kampioenschappen de mogelijkheid hebben om een deel van hun personeel tussen de twee categorieën te verdelen om extra kosten te besparen. We zijn ervan overtuigd dat dit zo snel mogelijk moet worden gedaan en ingevoerd om de stabiliteit van beide kampioenschappen in de komende jaren te garanderen."