Guanyu Zhou wint de hoofdrace in Bahrein, Verschoor P4

Het voorgerecht van de Grand Prix van de Formule 1 werd opgediend door de Formule 2. Op de zondagmiddag was het tijd voor de hoofdrace van de hoogste opstapklasse. Guanyu Zhou won de zeer spannende hoofdrace. Dan Ticktum werd nipt tweede. Richard Verschoor leek nog naar het podium te gaan, maar zijn banden waren volledig op.

Guanyu Zhou wint de hoofdrace in Bahrein, Verschoor P4
© FIA F2 | Guanyou Zhou wint de eerste hoofdrace van 2021.

Guanyu Zhou was de man die vanaf pole mocht vertrekken met direct achter hem Christian Lundgaard en Felipe Drugovich. Lundgaard en Drugovich kwamen heel goed weg, terwijl Zhou terrein verloor. De Nederlander Richard Verschoor (MP Motorsport) kwam goed door de eerste bochtencombinatie heen en lag op P4. Roy Nissany overleefde de openingsfase niet. Robert Shwartzman tikte de Israëliër van de baan die op zijn beurt Deledda raakte. De Aston Martin-Safety Car werd de baan opgestuurd.

Na de 3de ronde werd het veld met Lundgaard als leider weer losgelaten. Drugovich zette direct de aanval in bij de Deen en ging de Alpine-junior direct voorbij. Lundgaard liet het kaas niet van zijn Deense brood eten en sloeg diezelfde ronde terug. Verschoor verloor een positie bij de herstart aan Piastri en zakte naar P5.

Robert Schwartzman kreeg kort na de Safety Car-fase te horen dat hij een Drive Trough Penalty kreeg voor het feit dat hij de ellende na de start had veroorzaakt. Het was ongetwijfeld een harde klap voor de Rus die dit jaar voor de titel wil gaan. De andere Nederlander, Bent Viscaal, profiteerde van de problemen die zich voor zijn neus voordeden. De coureur van Trident klom zo naar P11.

Verschoor had het lastig op de harde banden, maar deed alles wat hij kon om Dan Ticktum van zich af te houden. Drugovich moest op zijn beurt Piastri van het lijf houden. De Braziliaan hield dit niet lang vol en zag de Australiër al snel voorbij komen. Theo Pourchaire was in zijn ART bezig met een sterke comeback. De jonge Fransman moest de race vanaf P10 aanvangen, maar lag na de 11de ronde op P7.

Piastri had er veel zin in en zat vrijwel in de versnellingsbak van Lundgaard. Lundgaard gaf aan het lastig te hebben met zijn banden, maar het team wilde dat hij het nog even volhield. Piastri rook bloed en passeerde Lundgaard in de eerste bocht. ART greep in en besloot om Lundgaard in de 13de ronde naar binnen te halen voor nieuwe sloffen.

Meerdere coureurs volgden het voorbeeld van Lundgaard. In de 15e ronde vormden Piastri, Armstrong, Zhou, Ticktum en Lawson de top 5. Aangezien Verschoor op de harde band was gestart, reed hij langer door dan de meeste andere coureurs. Dit zorgde ervoor dat hij al snel weer terugkeerde naar P4.

Gianluca Peteco kreeg een onaangename verrassing in de 16de ronde voor zijn kiezen. De brandblusser in zijn auto ging af waardoor hij helemaal onder het blusschuim zat. Hierdoor moest Peteco zijn strijdwapen aan de kant zetten en kwam de Safety Car de baan op. Deze Safety Car viel precies goed voor Armstrong en Verschoor. Armstrong kon als leider zijn stop maken en Verschoor kwam op P3 terecht.

Piastri was wakker en nam bij de herstart meteen Armstrong te grazen. Verschoor opende ook direct de aanval op Armstrong en passeerde de Nieuw-Zeelander. Een ronde later pakte Verschoor de leiding af van Piastri. Verschoor nam direct afstand van de Australiër.

Lundgaard, Drugovich en Sato kregen een 5 seconden tijdstraf voor een overtreding tijdens de Safety Car-fase. Bent Viscaal kreeg voor een vergrijp een 10 seconden tijdstraf. Juri Vips kreeg een 5 seconden tijdstraf vanwege het afsnijden van de baan om zo een voordeel te behalen.

In de 25ste ronde voerde Zhou de druk op bij Verschoor. Het gat werd kleiner, maar ook Piastri deed nog mee voor de hoofdprijs. In de 28ste ronde passeerde Zhou Verschoor en ook Piastri sloot direct aan. Ticktum vond echter de aansluiting bij Piastri die Verschoor niet onbezorgd kon aanvallen. Ticktum opende de aanval op Piastri in de 30ste ronde, maar ze raakten elkaar. Piastri spinde en viel uit. Een virtuele Safety Car gaf Verschoor een voordeel. De herstart ging niet heel lekker bij Verschoor waardoor hij P2 kwijtraakte en even later ook P3. De banden van Verschoor waren volledig op. Liam Lawson mocht het podium betreden achter Zhou en Ticktum.

Het volgende raceweekend wordt gehouden in Monaco. En stratencircuit zijn na Macau een specialiteit geworden van Richard Verschoor. Hopelijk wordt het dan net zo spannend!

Gerelateerde onderwerpen Formule 2Bahrein F2 2021CarlinDaniel TicktumF2 nieuwsGuanyu ZhouLiam LawsonMP MotorsportOscar PiastriPrema RacingRichard VerschoorUNI Virtuosi
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.