Charles Leclerc wint F2-hoofdrace in Baku, De Vries tweede!

Niemand minder dan Fransman Charles Leclerc mocht de overwinning van de formule 2 hoofdrace op het stratencircuit van Baku op zijn naam schrijven. Tweede werd de Nederlander Nyck de Vries die voor de nummer 3 Canadees Latifi eindigde. De race was er eentje om van te smullen en stond bol van (virtual) safety car situaties die in de pitstraat min of meer chaos veroorzaakte en uiteindelijk een rode vlag waarbij de wedstrijd werd stil gelegd. Die situatie betekende ook gelijk het einde van de wedstrijd omdat de tijd erop zat. Zeker ééntje om nog eens rustig terug te kijken.

Charles Leclerc wint F2-hoofdrace in Baku, De Vries tweede!
Foto: Podium F2-hoofdrace in Azerbeidzjan 2017 - Bron: FIA F2 Media

De race begon met een prachtige start waar Nederlander Nyck de Vries al direct een positie won en derde lag. Er was ook pech voor Ceceto. Hij bleef stilstaan op de 7e positie en werd naar de pitstraat geduwd. Hij kon even later aansluiten en reed de pitstraat uit, maar dat was van korte duur. In bocht 1 reed hij rechtstreeks de muur in als gevolg van koude banden en koude remmen. Dat veroorzaakte een safety car situatie. In ronde drie konden de coureurs weer los.

Leclerc hield de boel een beetje op, maar latifi en De Vries waren wakker. De Vries pakte de tweede plek af van Latifi. Dan opnieuw een safety car situatie in de 7e ronde in sector 1. Deze werd veroorzaakt doordat Fuoco en Canamasas hard met elkaar in aanraking kwamen. Fuoco reed in een poging om Canamas in te halen over de achterkant van de auto van Canamas heen en vloog vervolgens rechtdoor. De leider in de wedstrijd Leclerc maakte van die situatie direct gebruik en ging naar binnen voor een bandenwissel. Hij kwam als Ook de nummer 3 Latifi kwam direct binnen. De Vries besloot nog door te rijden en kwam vervolgens achter Leclerc de baan weer op als nummer 8.

Leclerc ging als een warm mes door de boter door het veld en lag al snel weer op een 3e plek, met achter hem De Vries. Dan in sector 2 een virtual safety car situatie omdat Jeffri in de 10e ronde zijn auto in de muur zette. Bij een VSC moeten coureurs binnen 10 seconde een knop op hun stuur indrukken die zo een snelheidsbegrenzer in werking stelt. Daar moet je slim mee omgaan om dit niet te snel te doen, want dat kost veel tijd. En ook wakker blijven, want in de 11e ronde opnieuw racetime! En opnieuw gevolgd door een Safety Car situatie omdat dit keer Deletraz de muur raakte in sector 1. Hij ging te veel over de curb de auto veerde uit en sloeg met de achterkant de muur in.

Na ronde 15 was er opnieuw een herstart in de race. Ghiotto als leider bepaalde het tempo en gaf gas met Leclerc in zijn nek op een 2e plek. Boschung op een 3e plek gevolgd door de Nederlander. Latifi opende het vuur op de Nederlander en haalde hem in, maar even later zette De Vries die fout weer recht en nam de 3e plek in. Latifi moest ook buigen voor Boschung die weer op een 4e plek terecht kwam.

Nyck de Vries zette in de 18e ronde de snelste racetijd neer waarmee hij Leclerc onder druk zette. De leider in de wedstrijd Ghiotto ging in de 19e ronde de pits in en daarmee nam Leclerc het stokje van hem over. De Vries nog steeds op een fantastische 2e plek. De piotstop van Ghiotto was een slechte met een probleem rechts achter. Hij kwam terug op de laatste plaats. Ondertussen was er ook een tijdstraf voor een tweetal coureurs die onder een gele vlag situatie te snel op de baan waren. Dat betekende voor Sette Camara, Visoiu en Galael 10 seconde straf.

Ook het middenveld stond bol van actie met Matsushita, Rowland, Nato, King en Markelov. Matsushita kon blijkbaar de druk niet aan ging vervolgens in sector 3 even rechtdoor omdat hij zich verremde. In ronde 21 ging Rowland Boschung voorbij die nog steeds geen pitstop had gemaakt.

De klapper kwam dan in de 25e ronde veroorzaakt door Galael. Hij miste bocht acht. De coureurs achter hem Sirotkin, Malja en Matsushita konden geen kant meer op en veroorzaakte chaos op de baan. De coureurs keerden naar de pitstraat en moesten geduldig wachten op nieuws van racecontrol. Leclerc vroeg vervolgens of de race nog wel een herstart kreeg. Met nog maar een paar minuten op de klok besloot de organisatie om dat niet te doen. Daarmee eindigde de wedstrijd in de pitstraat met een podium voor Leclerc, De Vries en Latifi.



Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET