Artem Markelov wint F2-hoofdrace in Bahrein, De Vries tiende

De eerste race in de Formule 2, voorheen bekend als de GP2, van dit seizoen op het Sakhir International Circuit in Bahrain is gewonnen door Artem Markelov, tweede werd Nato en derde Leclerc. Nederlander Nyck de Vries werd teleurstellend tiende in z'n Rapax-bolide.

Artem Markelov wint F2-hoofdrace in Bahrein, De Vries tiende
Foto: Podium F2 hoofdrace Bahrein 2017 - Bron: F2 Media

De 22 jarige Nederlander stond er aan het begin van de race goed voor en had een 3e plek veroverd tijdens de kwalificaties. Dat deed hij in de laatste paar minuten van de sessie. Nyck de Vries: "Het was een moeilijke dag voor ons. Tijdens het testen verliep alles gladjes, maar vanmorgen hadden we issues tijdens de vrije training en ik moest de auto parkeren op het circuit. Daarna kwam ik tot stilstand aan het begin van de kwalificatie. Vervolgens kon ik in het midden van de kwalificatie niet meer terugschakelen naar de eerste versnelling. We hadden ongeveer alle problemen die je maar kon hebben. Maar ik ben blij en trots dat we erin geslaagd zijn om P3 te veroveren. Dat was sterk van het team en mij zelf. Ik wil daarom McLaren en Jagonya Ayam bedanken voor die steun."

Nyck verwachtte een uitdagende eerste race zaterdag op het zeer warme circuit. Ook verwachtte hij dat de bandenslijtage zeer hoog zal zijn. "Ik verwacht dat het een zeer interessante race al zijn, met pitstops in deze hitte." De McLaren-junior startte zaterdag vanaf de tweede startrij, achter LeClerc, Markelov met naast hem Nato. De Nederlander kwam echter niet goed weg. Daardoor kwam Nato naast hem en had vervolgens de binnenbocht waarmee hij Nyck een vierde plek dwong in te nemen.

Vanaf de 15e ronde kwamen de pitstops. Ook in de F2 is de bandenkeuze van belang en zijn de teams verplicht om twee verschillende bandentypen te rijden. Nato ging als eerste naar binnen en daarmee kwam De Vries op een 3e plaats. Vervolgens lag hij tweede omdat de leider in de race, Leclerc, zijn pitstop maakte. Bijzonder is dat Leclerc achter Nato weer de baan op kwam en Nato dus als virtueel leider doorging. In de 17e ronde ging de Nederlander naar binnen en kwam achter Leclerc en voor Ghiotto weer de baan op. Markelov had een goede pitstop en uiteindelijk kwam hij weer voor De Vries de baan op.

Daarmee was de top vier weer als vanouds, behalve dat er van leider is gewisseld waarbij Nato gestaag uitliep. Vanaf de 20e ronde reed De Vries in niemandsland op de 4e plek, waarbij een podium ver weg leek. Ghiotto werd vervolgens weer geschaakt door Rowland die vervolgens Nyck begon binnen te halen. Het zicht op een podiumplek voor De Vries verdween nadat hij in de 26e ronde door Rowland werd ingehaald. In ronde 27e haalde King en even later ook Ghiotti de Nederlander nog in. In ronde 29 haalde Albon de 22-jarige in. In de 30e ronde haalde Markelov Leclerc in. Daarmee leek de top 3 gesetteld. Niets was minder waar, Markelov haalde in de 31e ronde nog Nato in en ging door als leider in de wedstrijd.

King en Rowland probeerden in de laatste ronde nog wat te bereiken om plek 4 en 5, dat ging om de Britse eer. Nyck werd in de laatste ronde door Matsushita en Fuoco ingehaald en eindige uiteindelijk op een 10e plaats. Daarmee kan de Nederlander en het team zeker niet tevreden zijn.

Race 1 van de Formule 2 werd gereden in 33,9 graden Celsius, met een asfalttemperatuur van 44,8 graden met in totaal 32 rondes, in totaal 173, 184 kilometer. Zondag is de tweede race, de zogenaamde sprintrace, van de Formule 2.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET