VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Zo kijken F1-coureurs uit naar het old-school circuit van Imola

Zo kijken F1-coureurs uit naar het old-school circuit van Imola
© Pirelli

Veertien jaar geleden won Michael Schumacher de laatste F1-race op Imola. Daarna is het circuit iets veranderd, maar de basis is hetzelfde gebleven: small, snel en technisch. Met slechts een vrije training staan de coureurs voor een uitdaging. "Sommige coureurs zijn misschien eerder op snelheid dan anderen", voorspelt Max Verstappen.

De Grand Prix Formule 1 van Emilia-Romagna

De enige coureur uit het Formule 1-veld die er in 2006 bij was is Kimi Räikkönen. De Fin reed destijds voor McLaren-Mercedes en eindigde als vijfde in de race. Dit weekend wordt de Grand Prix van Emilia-Romagna verreden en zo blikken de F1-coureur vooruit op dit unieke raceweekend.

Alfa Romeo Racing | Kimi Räikkönen: "Het is fijn om terug te komen naar Imola, Het circuit is gaaf en heeft een lange geschiedenis. Enkelen hebben het over de keren dat ik hier uitviel met technische problemen, maar ik had hier ook een podium in 2003, dus zo slechts zijn mijn ervaringen hier niet. Daarnaast heeft het niet veel zin om terug te kijken, want ik focus me op dit komend weekend - We moeten proberen om hoger op de grid te komen, want onze racesnelheid is helemaal niet zo slecht. We werken ieder weekend hard en hopelijk kunnen we punten scoren in Imola."

Racing Point | Lance Stroll: "Een tijdje geleden heb ik daadwerkelijk aan op dit circuit gereden met een GP2-auto en ik kan zeggen dat dta een mooie ervaring was. Leuk, en de track is geweldig - Ik heb een lonende ervaring gehad. De afgelegde ronden hielpen mij het geheugen op te frissen", aldus de Canadees, die ook op Imola heeft geracet in zijn F3-periode.

Red Bull Racing | Max Verstappen: "Ik kijk er echt naar uit om daar in een Formule 1-auto te racen. De laatste keer dat de Formule 1 er reed, was in 2006 en ik denk dat het circuit sindsdien een beetje is veranderd. Ik reed daar in de Formule 3 en heb er echt van genoten, vooral toen ik me tijdens de race door het veld omhoog werkte."

"Je hebt een flinke topsnelheid nodig en een goede set-up, maar er zijn enkele inhaalmogelijkheden. Natuurlijk is het in Formule 1-auto's moeilijker elkaar te volgen dan in Formule 3-auto's, dus inhalen zal niet gemakkelijk zijn, maar we zullen zien. Als we een goede kwalificatie kunnen rijden, hoeven we hopelijk niet veel in te halen. Ik denk dat Imola een hele gave toevoeging aan de kalender gaat worden."

Williams F1 | George Russell: "Imola is een geweldige baan, en ik kan niet wachten om er te rijden. Het weekend-format zal een uitdaging worden voor de teams en de coureurs, omdat we maar een enkele vrije training hebben en omdat het voor F1 een nieuw circuit is. Het wordt belangrijk om zoveel mogelijk uit iedere ronde te halen."

Mercedes AMG F1 | Lewis Hamilton: "Ik reed hier in de Formule Renault en later in 2006 ook met GP2. Mijn kijk op de Grand Prix op Imola is altijd iets speciaals geweest, ook vanwege de gebeurtenissen die in 1994 op dit circuit plaatsvonden en die we ons altijd zullen herinneren. De wandeling langs de baan vandaag was bijzonder, ik had een intens gevoel toen ik langs de plek liep waar Ayrton Senna stierf."

Racing Point | Sergio Pérez: "Het wordt absoluut een uitdaging, omdat we slechts een training hebben op zaterdag. We hebben ons zo goed mogelijk voorbereid in de simulator en hebben eindeloos veel onboard videobeelden bekeken om er zeker van te zijn dat we er alles aan hebben gedaan om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Ik heb er zelfs gereden met de PlayStation!"

Renault F1 | Daniel Ricciardo: "Imola is weer een nieuwe baan voor ons. Ik ben opgetogen en wil zo snel mogelijk aan de slag. We hebben het op de nieuwe circuits goed gedaan en ik heb van allen genoten. Ik hoop net als in de Grand Prix van Italië weer een goed resultaat te behalen. Ik heb nog nooit op Imola geracet en er gaat iets bijzonders uit van dit circuit, met zijn enorme geschiedenis en ik wil het allemaal ervaren."

De enige vrije training wordt zaterdag tussen 10:00 en 11:30 uur verreden. Later die dag begint om 14:00 uur de kwalificatie. De race op zondag begint al om 13:10 uur Nederlandse tijd.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.