Zegeloos Ferrari F1 zint op revanche in Chinees GP-weekend

De Formule 1-coureurs van Ferrari, Sebastian Vettel en Charles Leclerc, hebben zich weer helemaal opgeladen en zijn klaar voor het GP-weekend in Shanghai, China. Het duo liet vooral in Bahrein enorme snelheid zien of dat ook in China weer zo zal zijn is waarschijnlijk, maar blijft de boel nu wel naar behoren functioneren?

Zegeloos Ferrari F1 zint op revanche in Chinees GP-weekend
©Ferrari F1

Het is intussen duidelijk dat Ferrari een snelle F1-motor heeft geproduceerd. Echter wil het met de betrouwbaarheid nog niet zo lukken. In Australië moest het Ferrari-duo uit voorzorg tijdens de race het vermogen een tikkeltje terugschroeven. Later bleek dat de motoren van Vettel en Leclerc niet optimaal gekoeld werden.

In Bahrein kwam Leclerc, nadat hij pole position had gescoord, met de hakken over de sloot als derde over de eindstreep. Er bleek een cilinder kapot te zijn gegaan. Geen tekenen van betrouwbaarheid, voorlopig. Maar Ferrari heeft er alle vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen en dat de Italiaanse krachtbron uiteindelijk helemaal naar de verwachting zal functioneren. Of dat in China al het geval zal zijn zullen we zondag na de race weten.

Eén ding is overduidelijk. Als de Ferrari-motor naar behoren blijft functioneren, is 'ie verschrikkelijk krachtig en hebben Mercedes en Red Bull in China waarschijnlijk het nakijken. Sebastian Vettel en Charles Leclerc hebben in ieder geval zin in het Chinese GP-weekend.

"De Chinese GP staat al weer een poosje op de kalender. Hij wordt op een van de meest technische en lastige circuits van het seizoen verreden', begint Sebastian Vettel. "Twee bochten in het bijzonder zijn erg belangrijk: de eerste bocht en de bocht die leidt naar het meer dan een kilometer lange rechte stuk. Beide bochten vereisen veel techniek en het is lastig om de juiste lijn te vinden, omdat de baan ook erg breed is. Het zijn twee uitdagende bochten die niet alleen tijdens de race van groot belang zijn, maar ook tijdens de race."

Vettel vervolgt: "Een belangrijke sleutel in Shanghai is het bandenmanagement. Vooral op zondag is behoud van het rubber van groot belang om de hele race snel te kunnen zijn. In het verleden hebben we hier mooie races gehad, waarbij we dicht bij een zege kwamen. Misschien hebben we deze keer wat meer geluk, zodat we de duizendste Formule 1-race ooit kunnen winnen."

Vorig jaar kwam Charles Leclerc met Sauber F1 als negentiende over de eindstreep. Dit jaar zal dat waarschijnlijk anders zijn. Tijdens de eerste twee GP-weekenden heeft de jonge Monegask enorme snelheid laten zien, zo snel dat teamgenoot Vettel voor de rangorde binnen het team moet vrezen. De Duitser staat bij teambaas Mattia Binotto nog aangemerkt als 'nummero uno', maar daarin kan altijd verandering komen. Leclerc komt met weinig ervaring naar China, hij reed er slechts eenmaal.

"Ik ken het circuit in Shanhai niet zo goed, ik reed er vorig jaar slechts één race. Ik heb er goede ervaringen wat de kwalificatie betreft, maar niet zoveel goede ervaringen in de race", begint Charles Leclerc. "Maar over het algemeen vind ik het circuit erg leuk. Er zijn veel verschillende soorten bochten, die je elders op de kalender niet terugvindt. Vooral bocht 1 en bocht 12, die naar het lange rechte stuk leidt."

Leclerc gaat verder: "Normaal gesproken is de Grand Prix van China een leuke race, omdat de weersomstandigheden erg onvoorspelbaar kunnen zijn en de regen op het moment dat je het niet verwacht kan vallen. Het is de duizendste race in de geschiedenis van de Formule 1 en ik hoop dat onze auto net zo goed zal zijn als in Bahrein, zodat ik voor het resultaat wat we verdienen kunnen gaan", aldus Leclerc.

Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.