Winnaars en verliezers: Grand Prix van Mexico

De GP van Mexico is alweer voorbij, dat geldt nu ook echt bijna voor het seizoen 2017. Alle grote knikkers zijn verdeeld, de wereldtitels zijn beslist. Alleen in de middenmoot is het nog enorm spannend wie er 6de, 7de en 8ste worden. Dit geldt helaas alleen voor de teams zelf en natuurlijk voor hun trouwste fans. Een plekje stijgen of dalen in de stand kan een berg miljoenen verdienen of mislopen betekenen.

Winnaars en verliezers: Grand Prix van Mexico
Foto: Max Verstappen #33 (Red Bull) - Bron: Red Bull Racing

De modale F1 toeschouwer zal er geen biet om geven, lekker belangrijk of Renault, Toro Rosso of Haas zesde wordt in het constructeurs kampioenschap. De titels zijn vergeven dus de spanning is uit het seizoen. Al met al zijn de titels bij de terecht winnaars gekomen en wil ik vanaf hier Lewis Hamilton feliciteren met zijn vierde titel en de daarbij horende status van F1 Legende.

Ik kan er dus ook niet omheen, Lewis Hamilton is de grote winnaar van de afgelopen Grand Prix. Sterker nog hij is de grote winnaar van het afgelopen seizoen. Om dan in je slechtste race van het jaar je titel veilig te stellen zegt toch iets over je klasse het gehele seizoen. Vooral na de zomerstop is Lewis ongenaakbaar gebleken. Met 5 overwinningen in 7 races heeft hij daar de basis gelegd voor zijn 4de titel. Natuurlijk heeft Ferrari pech gehad en misschien hadden ze wel de snelste auto. Het punt is dat je daar dan wel iets mee moet doen. Lewis Hamilton heeft wel optimaal gepresteerd en zich daardoor in een illuster rijtje gezet. Hij behoort nu tot 1 van de 5 coureurs die 4 titels of meer hebben gehaald. Vergezeld door onder andere Schumacher en Fangio is Hamilton toegetreden tot de legendes van de Formule 1. En dat kan nooit iemand meer van hem afnemen!

In de schaduw van de titel van Hamilton won Max Verstappen nog even de race. En hoe, van start tot finish aan de leiding, 20 seconden wegrijden van Bottas in diens Mercedes en het op een rondje zetten van Hamilton achtte de regie zo bijzonder dat het onder in het beeld vermeld moest worden tijdens de race. Het mooiste van allemaal vond ik nog wel het moment dat hij uit de auto stapte en het leek of er geen druppeltje zweet te bekennen was op zijn hoofd. Zelf noemde hij het dan ook zijn makkelijkste overwinning ooit. Voor ons als Nederlanders was het waarschijnlijk ook zijn saaiste overwinning tot nu toe. We hebben de Red Bull van onze landgenoot amper in beeld gehad. Maar ja, ik neem dat persoonlijk graag voor lief. Zolang het maar niet 21 races in een seizoen gebeurt!

De twee bovengenoemde coureurs zijn de duidelijke, afgetekende winnaars dit weekend. Wie de 3de moest worden weet ik niet zo goed. Esteban Ocon heeft een fantastische race gereden en zijn teamgenoot Perez in diens thuisland helemaal zoek gereden. Aan de andere kant is er nog Fernando Alonso die mij als jarenlange trouwe Alonso fan eindelijk weer eens op het puntje van mijn stoel heeft gekregen. Zijn gevecht met Hamilton is er één om in te lijsten, de oude meester heeft laten zien dat hij het nog steeds kan. Vandaar een speciale vermelding naar allebei de coureurs. De één een topper in spé en de ander die heel graag nog één maar wil laten zien dat hij de beste is van allemaal.

Waar Hamilton feest viert zit Vettel in zak en as. Dit seizoen was zijn kans om Ferrari eindelijk weer aan een titel te helpen. Die kans heeft hij deels door eigen schuld, bijvoorbeeld Singapore, en deels door technische mankementen, Japan, niet kunnen grijpen. De jaren van Vettel beginnen ook te tellen, ook hij is inmiddels 30 en behoort daarmee tot de oudjes van de F1. Hoeveel kansen op een titel zal hij nog krijgen? De nieuwe generatie komt er aan en daar zitten ontzettend veel talenten tussen. Kan Vettel zich nog wel wapenen tegen deze nieuwe rijzende sterren? Dit seizoen was zijn kans, zijn ultieme mogelijkheid om met Ferrari een titel te pakken. Het is nog maar de vraag hoe goed zijn team volgend jaar is. Begrijp me niet verkeerd Vettel heeft een uitstekende race gereden dit weekend, maar ondanks zijn goede race is hij toch de grootste verliezer van dit weekend.

Een team dat het zwaar had op de zondag was Renault. Twee auto’s in de top 5 na de eerste ronde is schitterend, maar om dan de race met beide auto's niet uit te rijden is dramatisch. Renault heeft het zo hard nodig. Nog een seizoen achter Toro Rosso eindigen is niet goed voor de merknaam Renault. Als fabrieksteam wil je/moet je toch op z’n minst Toro Rosso verslaan die met een motor van jou rijden. Dit weekend was een uitgelezen kans om veel punten te pakken voor het constructeurs kampioenschap, dat kunnen wel eens hele dure punten blijken.

De derde verliezer van het weekend is nogmaals Renault, maar dan de motorenafdeling. Er beginnen 6 auto’s aan de race met een Renault motor, wanneer er dan maar twee de finish weten te halen is dat een heel slechte zaak. Sterker nog drie van die 4 motoren waren hagelnieuwe. Ricciardo, Hartley en Gasly hadden alle drie gridstraffen voor het vervangen van motoren. Ik weet natuurlijk niet of het nieuwe onderdelen zijn geweest die kapot gegaan zijn, maar het mag gewoon niet gebeuren dat er zo veel kapot gaan. In de winter zal de motorenafdeling van Renault echt een stap moeten gaan maken qua betrouwbaarheid, nog een seizoen op deze manier gaan de klanten niet accepteren.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET