Winnaars en verliezers: Grand Prix van Australië 2018

Hè hè, eindelijk is die eindeloos lijkende winter weer afgelopen. De motoren ronken weer en er wordt weer geracet. Na zo'n lange pauze was ik daar wel weer aan toe. Zeker nadat de wintertests weer begonnen waren begon het wel weer te kriebelen. Helaas viel de race vanuit algemeen standpunt en Nederlands standpunt wat tegen. De race was nogal saai en de hoop dat Max Verstappen dit jaar kan meevechten om de titel kan eigenlijk alweer de ijskast in. Gelukkig had de Grand Prix ook nog wat lichtpuntjes. Er zijn teams waar de champagne al bijna ontkurkt werd vanwege de hoopvolle resultaten van dit weekend.

Winnaars en verliezers: Grand Prix van Australië 2018
Foto: V.l.n.r. Lewis Hamilton #44 (Mercedes), Sebastian Vettel #5 (Ferrari) en Kimi Räikkönen #5 (Ferrari) - Bron: Scuderia Ferrari Media

De grootste winnaar van het weekend is het team van Ferrari. De halve wereld had ze al bijna afgeschreven na de wintertests, ze leken de snelheid van vorig seizoen niet door te kunnen zetten. Het leek zelfs of Red Bull de Ferrari's voorbij was. Maar op de zondag middag in Australië was het Ferrari die er met de meeste punten en de overwinning vandoor ging. Natuurlijk hebben ze daar die VSC voor nodig gehad, maar een beetje geluk moet je ook wel eens hebben natuurlijk. Een overwinning en een derde plaats lijkt mij een prima begin van het seizoen voor het team uit Maranello.

Eindelijk, Fernando Alonso heeft weer eens de mogelijkheid om zich van voren te laten zien. Na jaren tobben en meer langs de baan staan dan racen heb ik hem weer eens fatsoenlijk aan een race zien deelnemen, ja als Alonso fan sinds 2003 ben ik misschien een beetje bevooroordeeld. Er zullen nog geen sprongen van vreugde zijn bij Alonso en McLaren, het podium is nog ver weg, maar het begin is er. De weg naar voren is zoals het er nu uit ziet ingezet. Alonso is het nog niet verleerd, Stoffel Vandoorne heeft zich netjes in de punten gereden, na seizoenen aanmodderen zal dit als een goede seizoensstart. Nu echter de vraag kunnen ze dit volhouden de rest van het seizoen?

Bij Renault is er ook een reden voor een feestje, 2 auto's in de punten op een keurige 7de en 10de plaats. Daar blijft het niet bij, zes van de zes motoren aan de finish, ook al een prestatie op zich. Dan denk je het gehad te hebben, maar nee hoor. Van de zes bolides met een Renault motor zijn er ook nog is zes! Ja, je leest het goed, zes in de punten gefinisht. Natuurlijk, voor een overwinning komen ze voorlopig nog tekort. Ik denk dat we met zijn allen hopen dat Renault dat dit seizoen nog voor elkaar krijgt. Maar voor nu zal er op de fabriek enorme tevredenheid heersen. Een uitstekende seizoensstart voor de Fransen!

Normaal kost het wel eens wat moeite om te kiezen wie af wat de verliezers van een weekend aan te wijzen, deze keer was het juist een probleem om er maar drie te kiezen. Verschillende teams en coureurs hebben een dramatisch eerste weekend gehad. Denk aan Williams en Force India, deze teams hebben we de hele race amper gezien. Denk ook aan onze eigen Max Verstappen die de hoop van het Nederlandse volk niet waar kon maken voor dit moment. Denk aan Red Bull waar ze toch weer niet de gehoopte stap hebben gemaakt om mee te kunnen vechten voor de overwinning. De grootste verliezers hebben we dan nog niet eens gehad, die volgen hier onder:

De allergrootste verliezers zijn denk ik de fans, wat een saaie race was dit zeg. Er is werkelijk niks, helemaal niks spannends op de baan gebeurd. Hier en daar een verdwaalde inhaalactie en een spin van Verstappen. Een virtual safety car die het veld een beetje door elkaar heen husselde en auto’s die regelmatig dicht achter elkaar in een optocht reden maar elkaar met geen mogelijkheid in konden halen. Spanning, inhaalacties en gewaagde acties dat willen we zien! Niet deze optocht van gekleurde autootjes dit niet in kunnen halen, hopelijk is dit geen voorbode van de rest van het seizoen. Owja dan is daar ook nog die lelijke halo, ik ben er nog niet aan gewend.

Wat een drama speelde er zich af bij het team van Haas, aan het begin van de race zag je er alleen maar vrolijke en blije gezichten. Niet gek natuurlijk met een auto op P4 en P5, tijdens de pitstops ging het vervolgens helemaal mis. Eerst Kevin Magnussen die zijn auto vlak na de pitstop parkeren moest, vervolgens moest Romain Grosjean zijn auto ook parkeren na zijn pitstop. De reden voor mij nog steeds een raadsel, feit is dat er iets met het materiaal flink mis moet zijn geweest. De auto was ontzettend sterk en de volgende races zullen de mannen er wel weer staan. Het wordt voor dit team nu zaak om de spulletjes op orde te hebben en de auto goed door te ontwikkelen en niet in te zakken zoals vorig seizoen gebeurde. Ik ben benieuwd waar ze staan in Bahrein. Ik wil hier ook nog even de sportiviteitsprijs van het weekend geven aan Romain Grosjean die heeft laten zien dat je wint als team en verliest als team.

Voor de laatste verliezer van dit weekend kom ik uit bij Valtteri Bottas. Je auto opvouwen in Q3 is niet handig zo aan het begin van het seizoen. Zeker wanneer je geroepen hebt dat je dit seizoen het gevecht wilt aan gaan met Lewis Hamilton. Dit kost je zo een hoop plaatsen op de grid en natuurlijk een krediet bij het team. Dan hebben we het nog niet eens over de race gehad, in de machtige Mercedes heeft Bottas het niet voor elkaar gekregen om echt naar voren te rijden. Natuurlijk had hij ook last van het feit dat er niet ingehaald kan worden, maar Valtteri je hebt echt werkelijk waar geen deuk in een pakje boter gereden. Je zult dit seizoen echt moeten gaan laten zien wat je waard ben aangezien mogelijke opvolgers aan alle kanten staan te trappelen om jouw plekje in de Mercedes in te nemen. Als je niet aan je laatste seizoen voor Mercedes bezig wilt zijn zullen je prestaties echt beter moeten en kunnen dit soort foutjes in de kwalificatie echt niet meer in de rest van het seizoen!

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!

Formule 1 podcast

GP Abu Dhabi 2019 - Nabeschouwing: Hamilton en Verstappen sluiten jaar in stijl af.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
GP Australië
vrijdag 13 maart 2020
02:00 - 03:30Eerste vrije training
06:00 - 07:30Tweede vrije training
zaterdag 14 maart 2020
04:00 - 05:00Derde vrije training
07:00 - 08:00Kwalificatie
zondag 15 maart 2020
06:10 - 08:10Race
Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.