Williams F1 bevestigt Jamie Chadwick als testcoureur voor 2021

De Engelse coureur Jamie Chadwick zal ook in 2021 doorgaan met haar rol als testcoureur bij Williams. Naast haar rol als testcoureur zal de 22-jarige Britse in 2021 ook haar W-series-titel verdedigen.

Williams F1 bevestigt Jamie Chadwick als testcoureur voor 2021
© Williams F1

In 2019 werd Jamie Chadwick kampioen bij de W-series. Hier versloeg ze onder andere de Nederlandse coureur Beitske Visser. Sinds 2019 zit de Brit veel in de simulator voor Williams. Ze reist soms ook mee met de Britse renstal naar de races. Met haar vernieuwde contract in 2021 zal ze zich ook bezig gaan houden met de media en marketing activiteiten van het team.

Chadwick heeft al een succesvolle race carrière achter de rug. Zo won ze in 2019 het openingsseizoen van de W-series en ook won ze de 24 uur van de Nürburgring. Ze begon met racen in 2013 in het Ginetta Junior Championship. In dat jaar werd ze tiende in het eindklassement. In 2014 reed ze nog een jaar in deze serie en werd ze uiteindelijk achtste. In 2015 verkaste ze naar het Britse GT kampioenschap. Ze reed in 2015 in de GT4 klasse en toen werd ze meteen kampioen. In 2016 reed ze ook nog een jaar in de GT4, maar met minder succes. In 2017 ging ze nog een stapje hoger naar de Britse Formule 3. In dat jaar werd ze negende. Het jaar daarna deed ze het maar iets beter met een achtste plek.

In het seizoen 2018-2019 reed ze mee in de MRF Challenge. Hierin werd ze ook kampioen. In 2019 werd ze uitgenodigd voor het eerste jaar van de W-series. De nieuwe series die speciaal erop ingericht is om vrouwen een kans te geven in de motorsport. In dat jaar won ze races op de Hockenheimring en in Misano. Met 10 punten meer dan nummer twee Beitske Visser werd ze kampioen in deze serie.

Dit jaar zal Chadwick haar W-series-titel gaan verdedigen. In 2020 ging het kampioenschap namelijk niet door vanwege de COVID19-pandemie. Hierdoor is zijn nog steeds de regerend kampioen. In 2021 zal de W-series in het voorprogramma zitten van de Formule 1 waardoor het meer aanzien zal krijgen. Ook zal ze voor Veloce gaan rijden in de Extreme E, een off-road kampioenschap met elektrische auto’s dat zal beginnen aan het einde van maart in Saoedi-Arabië.

Jamie Chadwick is erg enthousiast over haar verlenging bij Williams: “Ik heb erg genoten tot nu toe van mijn tijd bij Williams. Ik ben enorm dankbaar voor de kans die ze me hebben gegeven en ik ben blij dat ik door kan gaan met mijn rol als ontwikkelingscoureur. De tijd in de simulator zal mij helpen om een betere coureur te worden en ik kijk er enorm ernaar uit om mezelf te ontwikkelen bij Williams.”

Teambaas van Williams Simon Roberts zei: “We zijn erg blij dat Jamie doorgaat met haar taak als ontwikkelingscoureur. Ze is een ambassadeur voor vrouwen in de motorsport en ze helpt om motorsport te promoten bij vrouwen. Naast dat is de tijd die zij besteed in onze simulator erg belangrijk. De wil om te racen en het opzoeken van de grenzen waarderen wij enorm bij Williams en we kijken er daarom ook op uit om door te gaan met de samenwerking.”

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Jamie ChadwickSimon RobertsWilliams F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.