VT127 nov - 12:00
VT227 nov - 16:00
VT328 nov - 12:00
QUALI28 nov - 15:00
RACE29 nov - 15:10

Wat wordt het in 2018 voor McLaren: Honda of Renault?

Wat wordt het in 2018 voor McLaren: Honda of Renault?
Foto: Fernando Alonso #14 (McLaren) - Bron: Pirelli Media

Wat gaat McLaren met Honda doen? Dat is de vraag die de gemoederen lekker bezighoudt. Sinds het raceweekend in Italië wordt er op korte termijn verwacht dat McLaren met een besluit komt; Honda blijft of Honda gaat. Maar gaat toch nog een en ander aan vooraf. Achter gesloten deuren wordt door de betrokken partijen veelvuldig gesproken, er staat veel op het spel.

Renault heeft eerder al duidelijk te kennen gegeven dat ze niet van plan zijn om vier teams, inclusief hun eigen team, van motoren te voorzien vanaf 2018. Momenteel maken Renault, Red Bull Racing en Toro Rosso van de Franse krachtbron. Dus McLaren zou dan het vierde team worden. Zoals gezegd een vierde team wil Renault niet van motoren voorzien.

Volgens de laatste berichtgevingen heeft het er alle schijn van dat McLaren en Toro Rosso gaan switchen van motorleverancier, dat zou vanaf 2018 mogelijk Toro Rosso-Honda en McLaren-Renault worden. Maar daarvoor moeten alle betrokken partijen het helemaal eens worden.

Een van die partijen is Red Bull Racing. Toro Rosso is voor het leeuwendeel eigendom van Red Bull. Maar Christian Horner heeft al aangegeven dat Red Bull geen spelbreker zal zijn als Renault McLaren van motoren gaat voorzien. Ook al heeft Red Bull een vetorecht, het Oostenrijkse Formule 1-team heeft al te kennen gegeven een McLaren-Renault combinatie niet te blokkeren.

"Het is niet onze motor", aldus Red Bull-teambaas eerder deze week. "Het is een Renault-motor. Het zou een goede zaak zijn wanneer Renault twee sterke teams van motoren kan voorzien, los van hun eigen team", aldus Christian Horner.

Maar een en ander zou dan inhouden dat het Italiaanse Scuderia Toro Rosso vanaf 2018 met het Japanse Honda verder zou gaan. En dat zou wel eens een uitstekende zet kunnen zijn. Mocht Honda de zaakjes tijdens de aanstaande winterstop dan eindelijk op orde krijgen, dan zit Red Bull Racing eerst rang.

Los van de eventuele krachtbron-switch tussen McLaren en Toro Rosso, er zijn ook nog twee Spanjaarden die van invloed kunnen zijn bij het hele verhaal; Fernando Alonso en Carlos Sainz jr. Fernando Alonso moet nog bekendmaken waar hij in 2018 gaat rijden en Carlos Sainz heeft - volgens zijn contract - nog een jaar voor de boeg bij Red Bull; Toro Rosso.

Carlos Sainz jr heeft al eerder in 2017 te kennen gegeven dat hij graag zou zien dat zijn Formule 1-carrière in de lift zit, en toen bedoelde hij niet bij Toro Rosso. De jonge Spanjaard werd na zijn uitspraken in de media op het matje geroepen door de Red Bull-teamleiding en heeft, zo lijkt het, zijn lesje geleerd.

"Ik ben afhankelijk van wat Red Bul met mij aan wil vangen", verklaarde Sainz jr onlangs in de media. Maar het zou niet eens ondenkbaar zijn dat Carlos Sainz jr een pion is geworden in het steekspel tussen Red Bull Racing en Renault. Red Bull-adviseur dr. Helmut Marko staat er niet negatief tegenover dat Carlos Sainz jr - waar Red Bull vele miljoenen in heeft gestoken - te laten vertrekken naar een ander Formule 1-team, mocht er naar gevraagd worden.

Laat het nou zo zijn dat Renault, zo is de lezing, gecharmeerd is van Carlos Sainz jr en gebruik zou willen maken van de diensten van de 23-jarige Spanjaard. Voor Red Bull Racing kan dat betekenen dat ze op hun factuur van Renault, voor de 2018-motoren, een fikse korting tegemoet kunnen zien. Een ander onderdeel van een dergelijke deal zou kunnen zijn dat het feest voor Sainz jr en Renault niet doorgaat, mocht de krachtbron-switch tussen McLaren en Toro Rosso geen doorgang vinden.

Voor Red Bull Racing zit er vooral veel voordeel aan een dergelijke eerder genoemde deal en niet alleen financieel. Mocht Honda tijdens de aanstaande winterstop de speld in de hooiberg vinden en hun krachtbron van meer paardenkrachten te kunnen voorzien en dat de Honda-motor ook nog eens betrouwbaar is, dan zit - en misschien ten overvloede - Red Bull Racing op rozen.

Maar dan is er nog die andere Spanjaard, Fernando Alonso. De tweevoudig wereldkampioen heeft officieel nog steeds geen besluit genomen over zijn toekomst in de Formule 1 of misschien elders, de IndyCar Series. Mocht Alonso besluiten, ondanks een McLaren-Renault-vooruitzicht, om als nog McLaren de rug toe te keren, dan is het ook niet ondankbaar dat Carlos Sainz jr naar McLaren verkast. Maar dat is absoluut koffiedik kijken, maar zeker niet ondenkbaar.

Voorlopig weten we nog niets en kunnen we alleen maar raden en vermoeden, maar de feiten is waar het straks allemaal om draait.




0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Bahrein
vrijdag 27 november 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 28 november 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 29 november 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Bahrein
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.