
Foeilelijke halo blijkt bijzonder nuttig
Het enige wat voor enig spektakel zorgde waren de eerste paar honderd meter na de start. Nico Hülkenberg verremde zich zeer en beukte snoeihard tegen Fernando Alonso aan. De Spanjaard werd gelanceerd en de bodemplaats van de McLaren schoot rakelings langs het hoofd van Charles Leclerc.
De crash bracht aan het licht dat de foeilelijk halo misschien wel het leven het gered van de jonge Charles Leclerc. De beschadiging aan de halo van de Monegask waren serieus te noemen en we kunnen maar beter niet denken aan wat er had kunnen gebeuren, als de halo niet in 2018 verplichte kost was geworden.
Stewardcombo Connelly-Salo zijn echt streng
Het steward-duo Gary Connelly en Mika Salo, die afgelopen weekend deel uitmaakte van de stewards op Spa-Francorchamps, blijkt serieus streng te zijn. Niet alleen Max Verstappen heeft dat in 2017 aan den lijve ondervonden op in Austin, Texas. Ook Nico Hülkenberg heeft erg bijzonder van langs gekregen.
In Italië moet de, meestal trefzekere, Duitser uit Emmerik maar liefst tien gridplekken opgeven. Daarnaast is de Renault-coureur beloont met drie strafpunten op zijn superlicentie. Hülkenberg staat nou niet bekend als een coureur die er regelmatig een potje van maakt, dus de gridstraf in een beetje erg veel van het goede.
Maar daarbij bleef het niet. Ook Valtteri Bottas werd bestraft in België. Voor zijn touché met Williams-coureur Sergey Sirotkin kreeg Bottas een tijdstraf. Gelukkig voor de Finse Mercedes-coureur reed hij ver genoeg voor de nummer vijf en kon hij zijn vierde plek behouden. Maar wel werd de Fin getrakteerd op twee strafpunten op zijn superlicentie.
In beide gevallen raakt het doel van de straf geen enkel doel. Beide coureurs, Hülkenberg en Bottas, staan juist te boek als gematigd en bedeesd. Geen van beide hebben hun aanvaring met opzet uitgevoerd.
Verbrandingsmotor van Max Verstappen degelijk
Max Verstappen is nog steeds bezig met zijn tweede verbrandingsmotor (ICE) van Renault. En daarmee is Verstappen de enige van alle met een Renault-motor rijdende coureurs de enige. De Nederlander lijkt erg handig met de krachtbron om te gaan of hij beschikt over een zeer betrouwbaar exemplaar van de Franse autofabrikant.
Verstappen is overigens de enige van alle coureurs die nog geen derde verbrandingsmotor in gebruik heeft genomen. Ook met de MGU-H gaat Verstappen erg zuinig om, overigens net als Kimi Räikkönen. Beide F1-coureurs rijden nog steeds met een tweede exemplaar rond en zijn daarmee een uniek duo.