
Mercedes won afgelopen seizoen 13 van de 17 races. De dominantie was dan ook goed zichtbaar, maar enkele underdogs wisten een 100% score te voorkomen voor de Duitse supermacht. Zo won Verstappen de tweede race op Silverstone en het slotstuk in Abu Dhabi, Pierre Gasly zegevierde in Monza en Perez in Sakhir.
Het feit dat 15 van de 17 poles werden binnen geharkt door Mercedes, geeft ook aan hoe snel de zwarte “zilverpijlen” zijn over slechts een rondje. In het kampioenschap kwam Red Bull niet eens in de buurt van Mercedes. De Oostenrijkse formatie verzamelde slechts 319 punten tegenover 573 punten voor Mercedes.
Komend seizoen mogen de teams niet veel veranderen aan de bolides. Tenminste, de vrijheid van de teams is beperkt aangezien 2021 eigenlijk in het teken had moeten staan van de grote regelwijziging. Die grote regelwijziging is vanwege de coronacrisis met een jaar uitgesteld naar 2022. Om de kosten in bedwang te houden, zal ongeveer 60% van de 2020-bolide hetzelfde zijn.
Al met al lijkt het er dus niet op dat we een spannende titelstrijd hoeven te verwachten. Of misschien toch wel? De laatste races van 2020 leken Red Bull behoorlijk goed af te gaan op enkele ongelukkigheden na. Een klapband in Imola, een spin in Turkije en een vroege DNF in Sakhir belemmerde Max Verstappen in zijn jacht op Hamilton en Bottas.
Een van de grote mannen van Red Bull, Dr. Helmut Marko, begrijpt dat Mercedes niet alles gegeven heeft tijdens de laatste race. Toch is hij redelijk positief over 2021. “We zijn niet zo naïef dat we denken dat de krachtmetingen van Abu Dhabi de leidraad zullen zijn in 2021”, zegt Marko tegen RTL Duitsland.
“We willen een serieuze uitdager zijn voor Mercedes. We ontvangen positieve geluiden van Honda over de motor die is verbeterd. Ons chassis wordt gedurende deze winter ook verbeterd. Daarnaast hebben we er nu ook een coureur bij die kan aanhaken bij Max. We zijn geen eenmansteam meer”, aldus de 77-jarige Oostenrijker.
Red Bull heeft de reputatie opgebouwd dat het team matig uit de startblokken schiet, maar gedurende het jaar het gat redelijk kan dichten. Het feit dat er minder aan de auto mag worden aangepast, lijkt dan ook een voordeel te zijn voor Red Bull. Het is nu te hopen dat Honda die ene belangrijke stap kan zetten.