Vooruitblik 2018: Heeft McLaren de bal laten vallen?

McLaren zou er aan het begin van 2018 goed voor moeten staan. Het Britse Formule 1-team verruilde Honda voor Renault en dat alleen al was reden tot euforie. Vooral Fernando Alonso liet regelmatig van zich horen in de media, maar ook teammanager Zak Brown kon zijn enthousiasme haast niet verbergen. Maar nu de wintertests afgerond zijn, lijkt McLaren er helemaal niet zo goed voor te staan.

Vooruitblik 2018: Heeft McLaren de bal laten vallen?
Foto: McLaren MCL33 - Bron: McLaren F1 Media

Net zoals de andere teams zijn euforische gevoelens ook bij McLaren niet van de lucht. Het Formule 1-team uit Woking wil, na drie jaar achteraan rommelen, in 2018 weer scoren en er wordt zelfs gedacht aan mogelijke podiumklasseringen. Maar voorlopig kende McLaren een matige wintertest. Tot driemaal kwam de McLaren MCL33, aangedreven door de Renault-motor, tot stilstand tijdens een run in Barcelona.

Hierdoor verloor McLaren tijdens de wintertests veel tracktime. Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne konden gezamenlijk het minst aantal omlopen in Barcelona voltooien. Met 339 ronden staat McLaren onder aan het lijstje. Ironisch genoeg staat Toro Rosso, die dit jaar door de Honda-motor wordt aangedreven, een plek hoger met maar liefst 498 ronden.

Nou kan het een keer gebeuren dat er tijdens de wintertests een probleem optreedt, maar als het driemaal gebeurt kan het niet anders zijn dat dat men zich toch wel wat zorgen maakt bij het McLaren-team.

Ook al zou je het niet van McLaren verwachten, want het team staat in de geschiedenisboeken als uiterste professioneel en succesvol. Maar het lijkt er op dat het ontwerp van de MCL33, en vooral de te smalle airbox, problemen aanvoert voor de aandrijflijn van Renault.

Door een mogelijk te smalle airbox zou de Renault-powerunit niet voldoende gekoeld worden, en dat zorgt dan weer voor te hoog oplopende temperaturen van onder andere de MGU-H. Hierbij helpt de HALO ook al niet, want het foeilelijke onderdeel zorgt ook voor een belemmering van de luchtstroom richting de airbox.

Mocht de airbox inderdaad te smal zijn, dan heeft McLaren nog een lange weg te gaan voordat ze inderdaad voor de podiums kunnen gaan. Aan Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne zal het niet liggen. Het zeer talentvolle rijdersduo heeft alles in huis om McLaren weer op ouderwets hoog niveau te brengen.

En vooral de Belgische Formule 1-fans zouden wel weer eens een landgenoot op het ereschavot zien staan. De laatste keer dat er een Belg op het podium stond dateert al van een aantal jaartjes terug. In 1990 was Thierry Boutsen de laatste Belg die op het podium stond na een Grand Prix. De Belgische Williams-coureur wist de Grand Prix van Hongarije 1990 te winnen.

Voorlopig heeft het er alle schijn van dat McLaren, in de aanloop naar het 2018-seizoen, de bal heeft laten vallen. Maar er is meer wat het team heeft laten vallen. Bekijk de video en laat je verrassen door het stuntelwerk tijdens een oefening van een pitstop tijdens de wintertests in Barcelona.

Video: McLaren pit(s)crew(up) laat de McLaren MCL33 hard op het asfalt vallen.




Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:
Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.