'Zit niet in DNA F1'

Voormalig Formule 1-coureur geen fan van sprintraces

De Formule 1 onderzoekt momenteel de haalbaarheid van sprintraces. Als het goed is zullen later dit jaar in Italië, Canada en Brazilië op zaterdag sprintraces gehouden worden. Niet alle coureurs zijn daar even positief over. Een van hen is Alfa Romeo's reservecoureur Robert Kubica.

Voormalig Formule 1-coureur geen fan van sprintraces
© Alfa Romeo F1

De F1-commissie laat momenteel onderzoeken of de sprintraces haalbaar zijn. Als de werkgroep met positief nieuws worden er proefballonnen opgelaten tijdens drie GP-weekenden: Italië, Canada en Brazilië. Tijdens deze GP's krijgen de coureurs met een ander weekendformat te maken. Op vrijdag wordt slechts een vrije training gehouden. Na de vrije training volgt een 'gewone' kwalificatie, die de startopstelling voor de sprintrace op zaterdag bepaald.

Op zaterdag volgt wel of niet (dat is nog niet duidelijk) een tweede vrije training en later in de middag een sprintrace. De sprintrace is een race die korter is dan de 'normale' Grand Prix. Zo is de afstand die de coureurs afleggen tijdens de sprintrace ongeveer 100 kilometer, oftewel een derde van een normale Grand Prix. De uitslag van de sprintrace bepaald dan weer de startopstelling voor de hoofdrace die, zoals gebruikelijk, op zondagmiddag wordt gehouden.

Over het algemeen zijn de reacties op de mogelijke sprintraces positief. De meeste teams stemden in en daarnaast zijn ook het merendeel van de coureurs wel te porren om iets nieuws te proberen. Een van hen is Alfa Romeo-coureur Antonio Giovianzzi. "Ik heb zoiets al meegemaakt in de Formule 2, ook al zal de grid voor de Formule 1 niet omgekeerd worden", zei hij. "Maar over het algemeen vind ik dat de Formule 1 een beetje moet experimenteren met het format, en ik ben benieuwd of het er komt en hoe het zich zal ontwikkelen."

Een coureur die er vrij weinig in ziet is Robert Kubica, de reservecoureur van Alfa Romeo Racing. "Ik zie het meer vanuit het perspectief van de toeschouwer, omdat ik zelf geen races rijd", zei hij. "Ik denk niet dat het weekendformaat de sleutel is om de Formule 1 spectaculairder te maken. Ik vind het leuk zoals het nu is", zei Kubica.

"Ik denk dat het in het DNA van de sport zit dat we de kwalificatie op zaterdag en de race op zondag zien. Nu wordt het vreemd voor de fans om vrijdag een kwalificatiesessie te zien," voegde de Pool toe.

De Poolse coureur vergeet in zijn overweging dat de kwalificatie door de jaren heel vaak is aangepast. Zo werd in de jaren 90 de kwalificatie op twee dagen gehouden. De eerste kwalificatie werd op vrijdag gehouden en de tweede volgde op zaterdag. Het gemiddelde van de twee snelste tijden bepaalde zo de startopstelling.

Of de sprintraces er komen is nog even afwachten. Maar voordat het 2021-seizoen begint wordt uitsluitsel verwacht. Wordt vervolgd.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Antonio GiovinazziF1 nieuws 2021Formule 1 2021Robert KubicaSprintrace
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.