VT31 okt - 10:00
QUALI31 okt - 14:00
RACE 1 nov - 13:10

Villeneuve: "Uitloopstroken geven vals gevoel van veiligheid"

Villeneuve: "Uitloopstroken geven vals gevoel van veiligheid"
© F1.com | Daniel Ricciardo crasht hard tijdens VT2 in tweede GP-weekend Oostenrijk 2020

Na de chaotische Grand Prix op Mugello Circuit laaide er een discussie op. Er gingen opnieuw stemmen op om de geasfalteerde uitloopstroken weer te verruilen voor de old-skool grindbakken. Door de moderne uitloopstroken wanen de F1-coureurs zich veilig.

Enkelvoudig wereldkampioen Jacques Villeneuve is een van de voorstanders van ouderwetse grindbakken. Volgens de Canadees, die in 1997 de laatste wereldtitel voor Williams F1 binnensleepte, hebben de hedendaagse coureurs het gevoel dat ze wat meer risico kunnen nemen. "De uitloopstroken op de moderne circuit zijn een probleem", denkt Villeneuve. "De coureurs rijden rond met het gevoel van 'Ik kan meer risico nemen, want mij kan niet gebeuren - er ligt toch asfalt in de uitloopstrook'."

"Wij waren - in onze tijd - gewend aan de grindbakken, waardoor de auto sneller tot stilstand kwam, maar ook het risico bestond dat de auto zou kantelen en op zijn kop terecht zou komen. Op de moderne circuits zijn deze zones zou ingericht dat de coureurs een vals gevoel van veiligheid hebben", aldus Villeneuve.

De Formule 1 is het met de mening van Villeneuve eens. De sport is er al langer mee bezig om meer grindbakken op de circuits te krijgen. De grindbakken zullen er ook toe bijdragen dat de tracklimits niet zomaar meer worden overschreden. Maar het even omgooien van circuit layouts is niet gemakkelijk.

"Het is onmogelijk om overal grindbakken te plaatsen. Ik heb al vaker gezegd dat we op elk circuit moeten onderzoeken naar de meest geschikte oplossing en daarover moeten onderhandelen met de eigenaren van het circuit. Dit werk gaat door, we zijn deze kwestie aan het bespreken met de coureurs. Maar zo'n oplossing zal niet overal kunnen worden toegepast", aldus FIA racedirecteur Michael Masi.

Een van de circuits waar de grindbakken al geweigerd zijn is Sochi Autodrom, waar volgende week het tiende GP-weekend van 2020 wordt gehouden. De organisatie weigert om de geasfalteerde uitloopstroken te vervangen voor grindbakken.

Een ander voordeel van grindbakken is dat de schade bij gemiddelde crashes, die tijdens een GP-weekend veelvuldig voorkomen, minder schade veroorzaken. Bij een crash op een geasfalteerde uitloopstrook worden de auto's nauwelijks vertraagd en komen vrij hard tegen de bandenstapels of vangrail aan.

Vacature - MotorsportZ is op zoek naar F1-schrijftijgers (m/v) die autosport in hun aderen hebben vloeien en alles willen weten. Wat we onder andere nodig hebben zijn mensen van tenminste 16 jaar oud die in goed Nederlands een mooi en boeiend stukje kunnen schrijven. Geïnteresseerd of ken jij zo iemand? Check hier de vacature.

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Lewis Hamilton heeft voor 2021 nog geen nieuw contract. Wat gaat hij doen?
Volgende F1 Grand Prix
Portugal
vrijdag 23 oktober 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 24 oktober 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 25 oktober 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Portugal
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.