Vier nieuwe startnummers voor 2020 en 2021 bekendgemaakt

Woensdag hebben vier coureurs hun startnummer bekendgemaakt waarmee ze gaan debuteren in de Formule 1. Het gaat om Pietro Fittipaldi en Jack Aitken, die aanstaand hun opwachting in de GP van Sakhir maken. Maar ook de nieuwe Haas-coureurs hebben hun startnummer bekendgemaakt waarmee ze volgend jaar debuteren.

Vier nieuwe startnummers voor 2020 en 2021 bekendgemaakt
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Aankomend weekend maken twee coureurs hun debuut in de Formule 1. Het gaat om Pietro Fittipaldi, die bij Haas Romain Grosjean vervangt en Jack Aitken die op zijn beurt de plek van George Russell bij Williams vult. Russell valt in Sakhir in voor de met COVID19 besmette Lewis Hamilton.

Jack Aitken gaat bij Williams de plek van George Russell invulling geven. De Brit maakte ter gelegenheid van zijn F1-debuut zijn startnummer bekend. Aitken zal te herkennen zijn aan startnummer 89. Op de sociale kanalen deelde Jack Aitken: "Het is tijd om terug te gaan de roots. Dit weekend zal ik racen met startnummer 89. Dat is het nummer waarmee ik mijn carrière jaren geleden begon."

Pietro Fittipaldi vervangt in Sakhir Romain Grosjean, na diens horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. De Fransman is dan wel uit het ziekenhuis ontslagen, hij zal niet deelnemen aan de voorlaatste race. Ook zijn deelname aan de laatste F1-race van 2020 staat nog niet vast. - Christian Fittipaldi gaat rijden met startnummer 51.

Andere coureurs die hun nieuwe startnummer bekend maakten waren Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Het nieuwe rijderskoppel debuteert in 2021, maar hebben toch alvast hun startnummer onthuld.

De Russische Nikita Mazepin heeft het startnummer 9 gekozen. Dat nummer werd tot 2018 gebruikt door Marcus Ericsson, maar omdat de Zweed al twee seizoen niet meer deelneemt aan de Formule 1 is dat nummer vrijgekomen. Mazepin rijdt in 2021 met startnummer 9.

En de laatste, en niet de minste, heeft ook Mick Schumacher een startnummer voor zijn F1-debuut bekendgemaakt. De geluksnummers van de jonge Duitser zijn 4 en 7. Aangezien dat die nummers al gebruikt worden door Lando Norris en Kimi Räikkönen heeft Schumacher er een creatieve draai aangegeven en de twee nummers samengevoegd tot startnummer 47.

"4 en 7 zijn beiden mijn lievelingsnummers”, vertelt Schumacher aan RP Online. "Maar wanneer je al de verjaardagsdatums van mijn familie bij elkaar optelt, is de uitkomst 47", verklaart Mick Schumacher.

Voorlopig zijn Pietro Fittipaldi met startnummer 51 en Jack Aitken met startnummer 89 de enigen die aanstaand weekend in de Formule 1 debuteren. De startnummers van Mick Schumacher en Nikita Mazepin verschijnen pas in 2021 op het asfalt.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 nieuws 2020Formule 1 2020Formule 1 2021Jack AitkenMick SchumacherNikita MazepinPietro Fittipaldi
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.