VT1uitslag
VT2uitslag
VT3AFGELAST
QUALIuitslag
RACE12 jul - 15:10

Vier miljoen of niet, de tijd begint te dringen voor Zandvoort

Vier miljoen of niet, de tijd begint te dringen voor Zandvoort
©Red Bull

De rijksoverheid wil geen geld besteden aan een F1 Grand Prix in Zandvoort, maar daar denkt de gemeente Zandvoort anders over. Zo is vandaag bekend geworden. De Noord-Hollandse gemeente heeft te kennen gegeven vier miljoen euro op te hoesten om een handje te helpen, maar dan moet het geld wel gebruikt worden om de bereikbaarheid van het circuit in de duinen te verbeteren.

Vandaag weer groot nieuws omtrent een mogelijke Grand Prix van Nederland. Nog steeds vechten Zandvoort en het Drentse Assen een robbertje uit over wie de eerst volgende Formule 1-race van Nederland mag organiseren.

De teleurstelling voor de organisatie van Circuit Zandvoort was enorm te noemen, toen bleek dat de Nederlandse overheid niet bereid is om met noodzakelijke miljoenen over de brug te komen. Vandaag is bekend geworden dat de lokale overheid wel bereid is een duit in het zakje te doen. Maar dat geld mag niet in de zak van het FOM verdwijnen, zo is duidelijk gemaakt door de gemeente Zandvoort.

De vier miljoen wordt uitgekeerd over een termijn van vier jaar en is louter en alleen bedoeld om de bereikbaarheid van het historische circuit te verbeteren. Ontzettend mooi, maar het is bij lange na niet voldoende om het FOM te overtuigen stevige financiële basis, die nodig is om de Dutch Formula One Grand Prix 2020 te organiseren.

31 maart: De tijd begint te dringen

Zandvoort heeft tot en met 31 maart de tijd gekregen om de boel op de rit te krijgen. En het valt of staat bij de boekhouding. Krijgt Zandvoort het financiële plaatje op orde. Naar verluidt moet er een bedrag van rond de 30 miljoen euro op tafel komen, wil Zandvoort de Grand Prix in 2020 kunnen organiseren. En het FOM (Formula One Management) wil daar de keiharde bewijzen van inzien.

Tegenover De Telegraaf laat Jan Lammers weten dat 31 maart niet gezien moet worden als een deadline, maar meer als een richtlijn. Echter in de correspondentie tussen het FOM en Zandvoort wordt duidelijk vermeld dat 31 maart een datum is waarmee rekening gehouden moet worden.

"De deadline van 31 maart is meer een richtlijn. Er kan daarna ook nog door gepraat worden", verklaart Lammers tegenover De Telegraaf. "Het gaat niet alleen om geld, maar ook over allerlei andere afspraken. Wie welke verantwoordelijkheid heeft, bijvoorbeeld. Het is echt een heel pakket."

Beschikt Zandvoort op 31 maart niet over de juiste middelen om het FOM te overtuigen, dan vervalt de zogenaamde 'exclusieve periode', of te wel het exclusieve recht om met het FOM te praten over de organisatie van een Grand Prix in de Lage Landen. Met ander woorden dan kan het FOM ook met andere partijen, zoals bijvoorbeeld Assen, om de tafel gaan zitten om mogelijkheden te bespreken en vervalt de exclusieve positie van Zandvoort.

Er breken spannende weken aan voor Zandvoort. Maar ook in Assen zal men met meer dan gemiddelde belangstelling de ontwikkelingen rondom Circuit Zandvoort volgen.

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.