Vettel wint eindelijk, Verstappen knap derde in Singapore

Sebastian Vettel was de man van de dag en won zijn eerste race van het seizoen. Leclerc was boos op het team vanwege een verkeerde strategie. Goed nieuws voor Red Bull was dat Max Verstappen zich wist te verzetten tegen Lewis Hamilton en daardoor zijn eerste podium pakte sinds Budapest.

Vettel wint eindelijk, Verstappen knap derde in Singapore
© Ferrari F1

De man op poleposition Charles Leclerc kende een prima start en wist Lewis Hamilton van zich af te houden. Voor de verandering kwam ook Verstappen goed uit de startblokken en behield de vierde plaats voor Bottas. Hamilton maakte kort na de start een foutje en zag meteen Vettel in zijn spiegels opduiken. De vijfvoudig wereldkampioen herstelde zich echter snel en Vettel bleef op gepaste afstand.

Carlos Sainz, Nico Hulkenberg en George Russell liepen schade op in de openingsfase van de race en moesten meteen naar binnen. Alle drie konden hun weg vervolgen, maar de kans op punten werd wel aanzienlijk minder. Hamilton had het tempo goed te pakken en zette de jacht in op de Monegask van Ferrari. Sebastian Vettel kon ondertussen zijn DRS gebruiken om de aansluiting bij Hamilton te behouden en Verstappen kon dit op zijn beurt weer doen bij de Duitser. Opvallend was dat Alexander Albon bovendien de snelheid had om Bottas in het zicht te houden. De nieuwe teamgenoot van Verstappen jaagde zelfs op de Fin.

Bottas kreeg al na 11 ronden last van zijn banden die te heet werden vanwege de warme lucht die achter de RB15 van Verstappen vandaan kwam. De top 6 was na 17 ronden nog altijd hetzelfde als bij de start van de race waarbij de onderlinge verschillen minimaal waren. Vettel en Verstappen gingen van de top 6 als eerste naar binnen en dat was bij de Nederlander wel nodig. Bottas hengelde de Limburger steeds meer en meer binnen, maar ging niet aan hem voorbij. Bottas ging enkele ronden later naar binnen, maar bleef achter Verstappen hangen. Hamilton nam de leiding over van Leclerc nadat de jonge racewinnaar was gestopt voor een nieuw setje banden.

De middenmoot bleef in tegenstelling tot de kopgroep langer buiten waardoor Giovinazzi een periode de race leidde. De Mercedessen leken niet de beste strategie gekozen te hebben, maar ook Hamilton en Bottas kwamen net als Vettel, Leclerc en Verstappen weer terug naar voren. Vettel had de snelheid goed te pakken en liet Leclerc achter zich nadat allebei de kemphanen waren gestopt. Verstappen leek op de harde band een beter gevoel te hebben en zat dicht achter Leclerc op P3.

George Russell en Romain Grosjean kwamen in de 35ste ronde in aanvaring met elkaar. De Williams-coureur liet geen ruimte over aan de Fransman met als gevolg dat Russell in de muur eindige. De Safety Car werd de baan opgestuurd waarna bijna het hele veld weer bij elkaar zat. Vettel behield de leiding nadat de Safety Car weer was verdwenen en Verstappen bleef voor Hamilton. Al na een paar ronden kreeg Perez de opdracht zijn auto aan de kant te zetten vanwege problemen (vermoedelijk de motor). Opnieuw was de Safety Car nodig.

Ook na de 2de Safety Car-periode bleef Vettel de leider met Leclerc en Verstappen achter hem. En als je dacht dat er niks meer kon gebeuren, raakte Daniil Kyvat Kimi Räikkönen in de eerste bocht. De stuurstang brak bij de Alfa Romeo waarna voor de derde keer de Safety Car de baan op moest om de bolide te kunnen verwijderen.

Een sprintrace van 10 ronden bleef over, maar Vettel had de beste kaarten in handen. Hamilton probeerde vergeefs Verstappen van het podium te beroven, maar dit lukte hem uiteindelijk niet. Vettel won zijn eerste race van het seizoen en Verstappen pakte voor het eerst sinds Hongarije een podium.



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race