'Een hele andere filosofie'

Vettel opgewonden: "De auto ziet er echt fantastisch uit"

Sebastian Vettel heeft in een interview met de Italiaanse versie van Motorsport laten weten dat hij erg enthousiast is over de nieuwe Aston Martin. De Duitser is nieuw bij het team en eveneens maakt het team in Bahrein ook haar debuut.

Vettel opgewonden: "De auto ziet er echt fantastisch uit"
© Aston Martin F1 | Sebastian Vettel tijdens shake down Silverstone 2021

De viervoudig wereldkampioen kende een zwaar laatste seizoen bij Ferrari, de Scuderia maakte hun slechtste seizoen sinds 1980 mee en Vettel eindigde dertiende in de eindstand.

Voordat het seizoen begon wist Vettel al dat hij in 2021 geen stoeltje meer zou hebben bij Ferrari. In september maakte de Duitser bekend dat hij voor Aston Martin gaat racen in 2021, het huidige Racing Point. Het team van Racing Point had een absoluut top seizoen. Met een aantal podia in onder andere Oostenrijk en Italië boekte Sergio Perez tijdens de Grand Prix van Sakhir zijn en het teams eerste overwinning. En met weinig wijzigingen in de regelgeving vergeleken met het 2020 seizoen zal de AMR21 niet veel verschillen met de RP20.

Toen Vettel sprak over zijn nieuwe bolide klonk hij opgetogen. "Ik ben opgewonden, de auto ziet er echt fantastisch uit". Hij vervolgde: "Het is een compleet nieuwe wagen voor mij, het is een hele andere filosofie als degene die ik gewend ben. Ik heb veel tijd doorgebracht met de ingenieurs om mezelf vertrouwd te maken met de kenmerken van de wagen, niet alleen op technisch gebied, maar ook om de procedures van het team onder de knie te krijgen, dus ik hoop dat het niet lang duurt voordat ik perfect op de hoogte ben van alles wat er speelt in het team."

Later vertelde hij dat het team uit een hele enthousiaste groep mensen bestaat die altijd een goed humeur hebben. Hij heeft wel nog iets te vertellen over de simulator van het team: "Het is echter moeilijk om evaluaties te kunnen maken met de simulator omdat elk systeem anders is, maar ik heb tenminste een idee."

Volgens Vettel is er nog veel werk aan de winkel, maar er is volgens hem geen gebrek aan enthousiasme.

Hoewel de Ferrari van 2020 niet de snelste was, was het op persoonlijk vlak voor Vettel een minder seizoen. Hij eindigde niet alleen laag in de eindstand, maar maakte tijdens race ook een aantal fouten en werd vrij gemakkelijk verslagen door teamgenoot Leclerc. Dit kwam onder meer omdat de nieuwe Ferrari absoluut niet paste bij zijn rijstijl. Zelf voegde hij er aan toe dat hij nog niet weet hoe het zit met de rijstijl van deze auto. Volgens hem heeft ook elke coureur eigenschappen aan een auto heeft die hij fijn en minder fijn vindt. "Uiteindelijk is het belangrijk om snel aan te passen en het potentieel van de auto optimaal te benutten."

De wintertest is de eerste keer dat we de auto’s dit seizoen op de baan zien op race snelheid. De tests beginnen aanstaande vrijdag om 08.00 u Nederlandse tijd.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Aston Martin F1F1 nieuws 2021Formule 1 2021Sebastian Vettel
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:00 - 12:00
Tweede vrije training
14:30 - 15:30
zaterdag 17 april
Derde vrije training
11:00 - 12:00
Kwalificatie
14:00 - 15:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.