
Plotseling stond viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel met lege handen. Pas in de tweede week van september 2020 werd bekendgemaakt dat Vettel bij Aston Martin het stoeltje van Sergio Perez zou overnemen. Met de wetenschap dat Racing Point tegenwoordig Aston Martin) er in 2020 behoorlijk goed voorstond, kwam Vettel tijdens de wintertest bedrogen uit.
De aerodynamische regels die van kracht werd tussen 2020 en 2021 hebben een wissel getrokken op de prestaties van het Formule 1-team uit Silverstone. Net als Mercedes heeft ook Aston Martin moeite met het compenseren van de 'verdwenen' downforce. Het concept wat Racing Point vorig jaar met open armen adopteerde, lijkt in 2021 minder gunstig uit te pakken.
Helmut Marko erkent de uitdagingen waarvoor Mercedes en Aston Martin staan. Het voordeel van Mercedes-achtige concept wat Racing Point vorig jaar zo geholpen heeft lijkt hen nu flink tegen te werken. Marko voorzag in 2020 al de uitdagingen waarvoor Sebastian Vettel dit jaar kwam te staan. "Ik was van mening dat Sebastian een jaar vrij moest nemen", zei de Oostenrijker tegen formel1.de. "Ik denk namelijk dat er volgend jaar veel mogelijk zal zijn binnen de Formule 1."
Vettel negeerde het advies van zijn voormalig mentor en krijgt het daardoor waarschijnlijk moeilijk in 2021. "Maar hij besloot anders en nu zit hij in de Aston Martin, wat natuurlijk lijdt - vergelijkbaar met de Mercedes, die een zeer vergelijkbare auto is," voegde Marko eraan toe.
Ondertussen krijgt Vettel uit diverse hoeken kritiek over zijn prestaties en manier van rijden. Zo knikkerde hij Alpine-coureur Esteban Ocon in Bahrein bijna uit de race door een inschattingsfout.