Vettel moet het met negen strafpunten kalm aan doen

Sebastian Vettel staat tot aan de Grand Prix van Japan op scherp. De Duitser maakte in Italië de zoveelste fout en werd daarvoor bestraft met een stop-and-go penalty en drie strafpunten op zijn superlicentie. Vettel staat nu op 9 strafpunten en bij 12 punten kan hem deelname aan een race worden ontzegd.

Vettel moet het met negen strafpunten kalm aan doen
© Ferrari F1

Wanneer Vettel door Crash.net gevraagd wordt naar zijn mening over de strafpunten op zijn superlicentie laat hij weten dat hij hiervan niet op de hoogte was. "Geen idee, ik was me daarvan niet bewust", aldus Vettel.

Na zijn stuurfout bij Ascari wilde Sebastian Vettel, die op dat moment vierde lag, zo snel mogelijk weer zijn weg vervolgen. Terwijl Vettel toegeeft dat hij niet goed over zijn cockpit heen kon kijken, reed hij toch de baan op en raakte hierbij Lance Stroll.

Vettel zegt dat hij niets kon zien en was iets te optimistisch over het gat naar de rest van het veld. "Ik zag niets", erkent Vettel. "Ik heb natuurlijk niet geteld. Ik wist dat er auto's aankwamen, maar dacht dat het gat groter was en dat ik sneller mijn weg kon vervolgen", besluit de Ferrari-coureur.

Direct na de race bood Sebastian Vettel zijn excuses aan bij Lance Stroll, die weer op zijn beurt dezelfde inschattingsfout maakte als de Duitser. Ook de Canadees werd door de wedstrijdleiding bestraft.

Sebastian Vettel moet het de komende races kalm aan doen en voorzichtig te werk gaan. Mocht hij door een maximaal aantal strafpunten op zijn superlicentie een race moeten missen, dan heeft voormalig Formule 1-coureur Nico Rosberg zich al aangediend als tijdelijke vervanger van Vettel.

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET