Vettel kan poleposition niet verzilveren in Rusland

Sebastian Vettel pakte zaterdag een verrassende pole position in Sochi. De Duitser kon vandaag echter slechts een meter of 300 genieten van zijn leidende positie. Mercedes rijder Valtteri Bottas maakte gebruik van zijn slipstream en wist de leider in het wereldkampioenschap voorbij te komen. Vettel drong laat in de race nog aan bij Bottas, maar moest genoegen nemen met een tweede plaats.

Vettel kan poleposition niet verzilveren in Rusland
Foto: Sebastian Vettel (Ferrari) GP van Rusland 2017 - Bron: Scuderia Ferrari Media

De viervoudig wereldkampioen geeft aan dat hij zijn eigen start niet eens zo slechts vond: "Ik had best een goede start. Onze start was vergelijkbaar met die van Bottas, maar hij kon profiteren van mijn slipstream. Dat was erg jammer. Ik verdedigde de binnenkant, maar voor het einde van het rechte stuk zat hij al ruim voor mij. Dat is waar hij de wedstrijd won. Zijn eerste stint was daarna subliem. Ik had die snelheid niet op de ultra zachte band. Hij was erg snel, maakte geen fouten en is daarom de man van deze wedstrijd."

Vettel koos een andere strategie dan Bottas door langer door te rijden op de ultra zachte banden. Dit leverde echter niet de gewenste jump op Bottas op: "We probeerden onze pitstop zo lang mogelijk uit te stellen. We hoopten dat Bottas opgehouden zou worden in het verkeer, zodat we hem op die manier misschien konden passeren. We hadden een gat naar Kimi, dus dit was het proberen wel waar. Het is jammer dat het niet lukte, maar het is niet de reden dat we vandaag niet gewonnen hebben."

De Ferrari rijder had nog de hoop dat hij in de laatste ronde een aanval kon doen op de Finse Mercedes rijder. Die hoop werd echter door zijn neus geboord toen Felipe Massa een aantal bochten in de weg ging rijden: "Ik dacht dat Massa wel gas terug zou nemen in de derde bocht. Die bocht is vol gas en ik had de verwachting dat hij me er daar voorbij zou laten. Op die manier zou ik niet al te veel tijd verliezen, maar ik wist niet zeker wat hij ging doen. Ik verloor dus iets meer tijd dan ik had gehoopt, maar dat maakt nu niet meer uit."

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET