Verstappen wint de GP van Abu Dhabi, Bottas P2 en Hamilton P3

Max Verstappen heeft de laatste Formule 1-race van 2020 gewonnen. Op het Yas Marina Circuit in Bahrein reed de Nederlander een puike race en gaf, nadat hij van pole gestart was, de leiding nooit meer uit handen. Bottas werd tweede en Hamilton sloot aan als derde. Alex Albon werd vierde, op iets minder dan 2 seconden van Hamilton. De snelste raceronde ging in de laatste ronde naar Daniel Ricciardo.

Verstappen wint de GP van Abu Dhabi, Bottas P2 en Hamilton P3
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen had een goede start en een ontzettend goede eerste ronde. Hij had al meteen een gat van ruim een seconde op de Mercedes van Valtteri Bottas. Verstappen wilde zo snel mogelijk buiten bereik van Bottas komen, voordat DRS geactiveerd zou worden en dat lukte goed. Tijdens de eerste ronden bleef de top 5 exact gelijk als bij de start van de race.

Voor Alexander Albon was de laatste race waarin bij de Red Bull-teamleiding ervan moest overtuigen dat hij de juiste man voor 2021 is. In ronde 7 slaagde de Britse Thai er in om Lando Norris na twee pogingen in te halen. Beiden reden op de soft banden en hadden een klein voordeel ten opzichte van de top drie, die op de mediums stond. Albon moest even 6 seconden goed maken op de nummer drie, Lewis Hamilton.

Lees hieronder verder

Sergio Pérez reed, nadat hij van P19 was gestart, na 8 ronden al weer op P14. De Mexicaan won de vorige race en wilde natuurlijk het allerbeste van zichzelf laten zien. Lance Stroll reed op datzelfde moment op P7. Maar niet alleen bij Racing Point werd er om de eer gestreden. Ook bij Ferrari ging het om de eer. De vertrekkende Vettel reed in ronde 9 op P12, met in zijn kielzog zijn teamgenoot Charles Leclerc. Terwijl Leclerc op mediums reed, was Vettel, die op de harde banden stond, niet van plan om zijn teamgenoot voor te laten.

Safety Car in ronde 10

De opmars van Sergio Pérez duurde niet lang. Want in ronde 10 zorgde een technisch mankement voor zijn uitvalbeurt. De gele vlag werd al snel een virtual safety car. De VSC was meteen aanleiding voor de meeste coureurs om naar nieuwe banden te gaan. Ook in de kop van het veld ging iedereen naar binnen voor de harde banden.

Verstappen behield hierbij de leiding in de race. De mannen die bij de start al op de harde banden stonden kregen een voordeel in de schoot geworpen. Het ging om onder andere Daniel Ricciardo die al snel op de vijfde plek, achter Alex Albon, die ook een pitstop had gemaakt. De safety car, die de virtuele versie opvolgde, zorgde ervoor dat de voorsprongen van iedereen teniet werden gedaan.

Aan het eind van ronde 13 dook de safety car de pits weer in en begon de race opnieuw. Verstappen vrijwel onmiddellijk weer een gat slaan naar Bottas. Na enkele bochten was zijn voorsprong alweer meer dan een seconde. Er was nog geen DRS en Verstappen wilde daar ook niet op wachten, en vertrok weer als een kogel.

Carlos Sainz vond het welletjes en splitte de Ferrari-coureurs, toen hij in ronde 15 Charles Leclerc inhaalde. Het volgende slachtoffer moest Vettel worden. Maar dat werd niet zo makkelijk voor de Spanjaard, die de plaats van Vettel bij Ferrari in 2021 invult. Maar in ronde 17 viel Vettel toch ten prooi aan Sainz, die overigens under investigation stond, omdat hij onnodig langzaam had gereden in de pitstraat.

Daniel Ricciardo, die zoals gezegd al op de harde banden was gestart en tijdens de safety car niet naar binnen was gegaan, pikte enkele posities. Een van de mannen die in de pitstraat was ingehaald door de Australiër was Lando Norris, die nu op jacht ging naar 'zijn' P5. Ondertussen reed Verstappen nog altijd onbedreigd aan de leiding, op ruim drie seconden gevolgd door Bottas en ruim 5 seconden door Hamilton. Albon die op P4 reed kon het Hamilton niet moeilijk maken. Hij had een achterstand van ruim 4 seconden op de Brit.

De sleutel van de wedstrijd zat hem in de houdbaarheid van de harde banden, waar de top vier mee te maken had. Hoe lang gingen de harde banden het volhouden. Niemand kon dat weten, omdat er op vrijdag nauwelijks op de harde banden werd gereden, mede door de fikkende Alfa Romeo van Kimi Räikkönen, die VT2 flink onderbrak.

Gasly goed op stoom

Intussen was Lance Stroll samen met Pierre Gasly de top tien binnen gereden, nadat Charles Leclerc fors minder snel reed. De Canadees reed weer op P9 en had Pierre Gasly in zijn kielzog zitten. Mercedes en dan met name Bottas kon niet antwoorden op de snelheid van Verstappen, die nog altijd ronde voor ronde stabiel aan de leiding ging, op bijna 5 seconden van de Fin. Hamilton, die over de boardradio had geroepen dat de balans van zijn W11 ontbrak, bleef op ongeveer 2 seconden van zijn teamgenoot rondrijden, zonder enige bedreiging van de tweede Red Bull, bestuurd door Albon.

Na 22 ronden kwam Leclerc dan eindelijk zijn mediums inwisselen voor de harde banden. Hij viel hierdoor terug naar P19, achter Haas-coureur Pietro Fittipaldi. Max Verstappen maakt zijn team over de boardradio duidelijk dat hij niet verwacht met dit setje harde banden de race uit te kunnen rijden. De sleutel van de race kwam steeds duidelijker in beeld, moesten ze nog een keer naar binnen? Mercedes reageerde snel door Bottas even te beteugelen. Ook Hamilton maakte overigens melding dat hij niet op deze banden kon uitrijden. Er moesten nog iets minder dan 30 ronden gereden worden. Bottas liet een extra gat van zeven-tiende vallen en Verstappen had nu een voorsprong van ruim 6 seconden.

Max Verstappen bleef maar doorrijden en zijn tempo behouden. Het gat met Bottas was intussen opgelopen tot ruim 7 seconden. Per ronde was de Nederlander meer dan een halve seconde sneller dan Bottas. Verstappen liet zijn race-engineer weten dat zijn banden wel redelijk in orde waren. "Het gaat allemaal om managen", aldus Verstappen.

In ronde 30 passeert Pierre Gasly Racing Point-coureur Lance Stroll en pikt zo P9 in. De twee raakten elkaar een beetje, maar dat mocht geen naam hebben. Het was een stoere move van de Fransman, die de laatste tijd steeds beter uit de verf komt. Een ronde later is het Sebastien Vettel die eraan moest geloven. Ook de Duitser werd een positie terugverwezen door de Alpha Tauri-coueur. P8 voor Pierre Gasly. Ook Stroll en Ocon begonnen zich met Vettel te bemoeien. De Duitser moest nog altijd een verplichte pitstop maken, om zijn 32 ronden oude banden in te wisselen. En dat gebeurde in ronde 36. Hij kwam op de mediums als vijftiende terug in de race. De enige die nog verplicht naar binnen moest was Daniel Ricciardo, die met zijn Renault nog altijd op P5 reed, op ruim 21 seconden van Albon.

Ricciardo als laatste te pits in voor bandenwissel

In ronde 39 begon Bottas wat terrein te winnen op Verstappen. Het was niet meteen veel, maar in een paar ronden een halve seconde. Maar Verstappen reageerde snel en zorgde er in de volgende ronde weer voor dat hij een voorsprong van ongeveer 8 seconde hield. En dan duikt Ricciardo na 39 ronden eindelijk de pits in voor verse rubber. Hij keert op de mediums als zevende terug in de race, vlak voor de neus van Pierre Gasly.

Aan de kop van het veld leek Bottas steeds sneller te kunnen. Maar vooral in sector 2 leek de Red Bull-coureur te snel voor Bottas en pakte zo weer twee-tiende terug op de Fin. Het gat bleeh rond de 8 seconden. Ook Hamilton kon niet antwoorden op Verstappen of Bottas. De Britse wereldkampioen reed nog altijd op P3, op 3,5 seconden van Bottas. Albon kon op zijn beurt ook niets uithalen. De Britse Thai reed in niemandsland, tussen Hamilton op ruim 8 seconden en Norris op ruim 30 seconden.

Met nog tien ronden te gaan geeft Verstappen nog wat gas en loopt nog wat meer uit op Bottas. Hij heeft nu bijna een voorsprong van 10 seconden op de Fin. Verstappen vroeg zijn engineer hoe de banden van Mercedes er voorstonden. Hij kreeg als antwoord dat ze verwachten dat Mercedes waarschijnlijk een twee-stopper doet met een van hun wagens. Vervolgens loopt Verstappen weer verder als er nog 9 ronden te rijden zijn. Het verschil met Bottas is nu bijna 11 seconden en loopt verder op.

Met nog 7 ronden roept Verstappen over de boardradio: "Je kan de motor wat lager zetten." Waarmee hij aangeeft dat hij alles onder controle heeft. Met nog altijd ruim 11 seconden voorsprong cruised de Nederlander naar zijn tweede zege in 2020. Bottas zou nog iets dichter bij komen, maar dat was allemaal onder controle.

Check hier de volledige uitslag van de Grand Prix van Abu Dhabi Race 2020.

Het weer: De temperatuur was bij de start van de race 23 graden Celsius. Het asfalt was op dat moment 31 graden. Tegen het einde van de race was de temperatuur 22 graden en liet de baan 25 graden meten.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1Alexander AlbonF1 GP Abu DhabiF1 GP Abu Dhabi 2020F1 nieuws 2020Formule 1 2020Lewis HamiltonMax VerstappenMercedes F1Red Bull F1Valtteri Bottas
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.