Verstappen was eerst voorzichtig over samenwerking met Honda

Max Verstappen geniet momenteel van zijn zomervakantie en kan niet anders dan terugkijken op succesvolle eerste helft van GP-seizoen 2019. Twee zeges en een poleposition zijn de voorlopige balans voor de Nederlander.

Verstappen was eerst voorzichtig over samenwerking met Honda
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Volgens Max Verstappen is het succes van de eerste twaalf races mede te danken aan Red Bull-ontwerper Adrian Newey en de nieuwe motorleverancier Honda. Zonder deze partijen was een dergelijke vooruitgang onmogelijk geweest.

"Ik ben erg tevreden. Aangezien we aan de nieuwe samenwerking met Honda begonnen, was ik aanvankelijk erg voorzichtig. Maar ik wist dat het geweldige mensen waren en dat ze goed werk zouden verrichten", laat Verstappen aan Motorsport.com weten.

Red Bull Racing maakt een wat stroeve start mee en kon niet meekomen met de concurrentie, Mercedes en Ferrari. Maar intussen is het Oostenrijkse Formule 1-team een heel stuk dichterbij gekomen aan de twee teams. "Wij kampten aan het begin van het jaar nog met kleine problemen. De auto deed om een of andere reden niet precies wat we wilden", aldus Verstappen.

Maar Red Bull Racing wist, net als in voorgaande jaren, sneller te ontwikkelen dan de concurrentie. Er is intussen een behoorlijke inhaalslag gemaakt. "We bleven er hard aan werken en in de fabriek werd ook flink gepusht om zo snel mogelijk nieuwe onderdelen op de auto te brengen. Adrian Newey zat er natuurlijk bovenop en hierdoor hadden we weer heel snel een auto waarmee het prettig rijden is."

Maar zonder Honda Racing was er weinig mogelijk geweest. Het was de onverwacht snelle ontwikkeling van de Japanse krachtbron die de doorontwikkeling van de Red Bull RB15 mogelijk maakte en dat is Max Verstappen niet ontgaan. "Ik had het idee dat Honda wilde voorkomen dat er motoren kapot gingen. Maar we zijn nu iets harder aan het pushen en het gaat nog steeds prima. De motor loopt goed, alles loopt goed. Ik denk echter wel dat dit juiste benadering is geweest."

Max Verstappen is meer dan tevreden over het verloop van zijn eerste helft van het GP-seizoen 2019. En er komt nog meer aan. Zo staat de volgende editie van de Honda-motor gepland voor het GP-weekend in Italië.

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister