VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Verstappen vooruitblikkend op Imola: "Hopelijk hoeven we niet veel in te halen"

Verstappen vooruitblikkend op Imola: "Hopelijk hoeven we niet veel in te halen"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nadat Max Verstappen in Portugal voor de zoveelste keer dit seizoen als derde eindigde, blikt hij vooruit op het komende GP-weekend op het circuit van Imola. Daar wordt aanstaand weekend de Grand Prix van Emilia-Romagna (Italië) gehouden. Inhalen wordt moeilijk, daarom hoopt de Nederlander op de best mogelijke kwalificatie.

De laatste keer dat de Formule 1 te gast was op Autodromo Enzo e Dino Ferrari, zoals het circuit officieel heet, was 2006. Toen won Michael Schumacher voor Ferrari de Grand Prix van San Marino, zoals de race toe heette. Op de vraag welke uitdagingen Verstappen verwacht antwoordt hij: "Ik denk niet dat het eenvoudig zal zijn om de auto af te stellen, want we hebben maar één vrije training van anderhalf uur. Dat kan het interessant maken, vooral voor de ingenieurs! Ik verwacht niet dat het tegen de klok inrijden een probleem zal zijn, ook al staan er maar een paar van zo’n circuits op de kalender. Maar deze baan is vrij smal en er zijn veel kerbstones die je moet nemen. Het wordt belangrijk om een ​​goed compromis te vinden tussen topsnelheid op het lange rechte stuk en ook goed bochtenwerk om de kerbstones goed te kunnen nemen."

De baan in Imola is dus vrij smal en staat erom bekend dat inhalen er moeilijk is. Toch wist Verstappen in 2014 in een Formule 3-race van de P11 naar de P2 te rijden. "Ik kijk er echt naar uit om daar in een Formule 1-auto te racen. De laatste keer dat de Formule 1 er reed, was in 2006 en ik denk dat het circuit sindsdien een beetje is veranderd. Ik reed daar in de Formule 3 en heb er echt van genoten, vooral toen ik me tijdens de race door het veld omhoog werkte."

Maar Formule 3 is een compleet ander verhaal als Formule 1, maakt Verstappen duidelijk. "Je hebt een flinke topsnelheid nodig en een goede set-up, maar er zijn enkele inhaalmogelijkheden. Natuurlijk is het in Formule 1-auto's moeilijker elkaar te volgen dan in Formule 3-auto's, dus inhalen zal niet gemakkelijk zijn, maar we zullen zien. Als we een goede kwalificatie kunnen rijden, hoeven we hopelijk niet veel in te halen. Ik denk dat Imola een hele gave toevoeging aan de kalender gaat worden."

Het Grand Prix-weekend in Imola is aangepast. De vrije trainingen op vrijdag ontbreken. Er is alleen een vrije training op zaterdag, en die duurt 90 minuten. Later in de middag om 14:00 uur begint de kwalificatie. Check hier het aangepast weekendprogramma voor de Grand Prix van Emilia-Romagna 2020.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.