Verstappen 'twee tienden sneller' dan Hamilton en Leclerc

Max Verstappen sinds de zomerstop heeft het nakijken en kon in België, Italië, Singapore en Rusland niet serieus meedoen voor het eremetaal. Maar de Nederlander denkt dat hij twee tienden sneller kan zijn dan Lewis Hamilton en Charles Leclerc, mits hij in de zelfde auto rijdt.

Verstappen 'twee tienden sneller' dan Hamilton en Leclerc
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Voor de zomerstop leek de combinatie Red Bull-Honda goede op weg te zijn om het gat met Ferrari en Mercedes definitief te dichten. Maar die gedachten bleek toch te optimistisch. Mercedes en Ferrari hebben na de zomerstop ook de nodige stappen gezet.

Na de Grand Prix van Frankrijk, waar Verstappen nog vierde werd, was er sprake van een stijgende lijn in de prestaties van Red Bull-Honda. Oostenrijk viel ten prooi aan Verstappen, in Groot-Brittanië werd de Nederlander door Vettel uit de race gekegeld, Duitsland werd in de regen met overmacht gewonnen en in Hongarije kon Max Verstappen zelfs zijn eerste poleposition bijschrijven.

Na de zomerstop wist Verstappen in Singapore nog wel een derde plaats mee te nemen, maar dat was dankzij een strategische misser van Mercedes. In Italië moest Verstappen, na een gridstraf en in de kwalificatie geen tijd te hebben gereden, als laatste van start gaan. Hij wordt uiteindelijk als achtste afgevlagd.

In de media wordt gesproken over een terugval of stilstand van Red Bull-Honda, maar het kan ook dat Mercedes en vooral Ferrari een grote stap voorwaarts hebben gezet. Hoe dan ook, Max Verstappen heeft onvoldoende motorvermogen, om stand te houden in de kop van het veld. En dat is bijzonder frustrerend voor de Nederlander, die zelf vindt dat hij sneller is dan Lewis Hamilton en Charles Leclerc.

"Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik - mits ik in dezelfde auto rijd - twee tienden sneller ben dan zij", verklaart Verstappen tegenover De Telegraaf, wanneer hem gevraagd wordt of hij sneller is dan Hamilton en Leclerc.

"Toen ik die ronde [Leclerc's poleronde in Singapore] weer zag, dacht ik 'nou, daar kan nog wat tijd vanaf'. Ik wil niet arrogant overkomen, maar als coureur moet je altijd overtuigd zijn dat je de snelste bent", aldus de Red Bull-coureur.

Red Bull Racing is er nog niet, nog niet waar ze willen zijn. Toch weet Max Verstappen meer uit de RB15 te persen, dan dat er eigenlijk mogelijk is. Daarvan is ook Verstappen zelf overtuigd.

"Ik denk dat het duidelijk is dat ik dit jaar overgepresteerd heb", vervolgt Verstappen. "Mensen denken vaak 'Red Bull zit op hetzelfde niveau als de rest.', maar mijn mening is dat we vaak een beetje verder achter lopen [op Mercedes en Ferrari, red.] dan dat het lijkt. Voor Singapore dacht ik dat we volgend jaar voor de wereldtitel konden gaan, maar nu weet ik het niet meer."

Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister