Max Verstappen over Spec 4-motor: "Alles werkte prima"

Naar verluidt heeft Max Verstappen vrijdag voor de eerste keer met de Spec 4-motor van Honda gereden. Ondanks niet dat hij niet al te veel ronden kon rijden is de Nederlander tevreden over de eerste indrukken.

Max Verstappen over Spec 4-motor: "Alles werkte prima"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Vrijdag werden de eerste vrije trainingen voor de Grand Prix van Italië verreden. Tijdens de eerste sessie was het nat en in de tweede sessie was het droog genoeg om met slicks te rijden. On beide sessies werd er door de coureurs niet al te veel ronden gereden. De omstandigheden waren er niet naar om al te veel tijd door te brengen op het asfalt.

Max Verstappen sprak in het Ziggo TV-programma Formule 1 Café met Olav Mol. Ook al is Monza geen ingewikkelde baan, toch weet Verstappen te melden dat er wel degelijk sprake is van een uitdaging.

"Monza is niet het moeilijkste circuit op de kalender, want er zijn niet veel bochten, dus je kunt niet veel verschil maken. Maar omdat je hier met heel weinig downforce rijdt, beweegt de auto onder het remmen. En omdat het circuit vrij oud is, is het asfalt hobbelig, dus dan blokkeren je wielen snel. Daar moet je wel rekening mee houden. Het opwarmen van de banden en je remmen kan hier ook lastig zijn, met die lange rechte stukken", zo laat Verstappen weten.

Zoals gezegd reed Max Verstappen vrijdag voor het eerste met de laatste versie van de Honda-motor en voorlopig is hij tevreden. "De motor was goed, alles werkte prima. Ik merkte dat we nu meer vermogen hebben, alleen hebben we nog niet in de motorstand gereden waarbij dat ook beschikbaar is. We weten dat er meer vermogen in zit, dus dat moet er ook uit komen. Het is daarom jammer dat ik niet de hele kwalificatie zal rijden."

Door de gridstraf die de Nederlander in het vooruitzicht heeft, is het nutteloos om voluit de hele kwalificatie te rijden. Toch wil Verstappen niet helemaal achteraan starten. "Het ligt eraan wie er doorgaat naar Q3. Omdat Gasly ook een gridpenalty krijgt, wil ik wel voor hem eindigen. Het is tegenwoordig namelijk zo dat de onderlinge startpositie van iedereen die tot achteraan op de grid teruggezet wordt, tijdens de kwalificatie bepaald wordt."

Het regende op vrijdag, maar voor de zaterdag is er nauwelijks kans op neerslag. Voor de zondag is die kans wat groter, maar ook die kansen lijken ietwat geslonken te zijn. "Vandaag ging het goed in de regen. Het was gemakkelijk om snelheid te vinden op het circuit. Dat was positief", vertelt Max. Mocht het een droge race worden, dan mikt Max vanuit het achterveld op de vijfde positie. "Dat lijkt me een goed doel, als er geen gekke dingen gebeuren."

Formule 1 podcast

Grand Prix Italië - Wat een race wat een race. Max moest achteraan starten en verremde zich voor de chicane. We hebben een mooi gevecht gezien tussen Leclerc en Hamilton die ronde lang met elkaar in gevecht waren.
Klik, beluister en GENIET