VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Verstappen over nieuwe asfalt op Istanbul Park: "Slaat helemaal nergens op"

Verstappen over nieuwe asfalt op Istanbul Park: "Slaat helemaal nergens op"
© Getty Images/Red Bull Contentpool | Max Verstappen tijdens VT1 op Istanbul Park | Grand Prix van Turkije 2020

Max Verstappen was vrijdag de snelste man op de baan. Tijdens de vrije trainingen voor de Turkse Grand Prix wist de Nederlander steeds bovenaan de tijdenlijst te eindigen. Maar de omstandigheden waren bijna kolderiek te noemen, vooral in VT1.

Alle coureurs waren het erover eens: De omstandigheden van de baan in Istanboel waren op zijn zachtst gezegd niet ideaal. Lewis Hamilton sprak van het weggooien van miljoenen, nadat bleek dat het asfalt nog geen twee weken geleden is vervangen door de nieuwe spekgladde laag. Max Verstappen kan zich in die uitspraak vast wel vinden, want ook de Nederlander sprak vrijdag van absurde omstandigheden.

Na de sessies op vrijdag sprak Ziggo Sport's Olav Mol met Verstappen. Gevraagd hoe de Red Bull-coureur zijn vrijdag had ervaren antwoordde Verstappen: "Ik had tot en met de vijfde versnelling wielspin en ik had de meetinstrumenten [aero rake] op de auto, waardoor je al wat minder downforce hebt. Dat was niet heel fijn om mee rond te gaan. Er was nul grip. Ik weet niet wat ze met dat asfalt hebben gedaan, het slaat natuurlijk nergens op. Het was veel erger dan Portimão. Ja, gewoon jammer."

"Het is gewoon overal heel glad", vervolgt Verstappen, gevraagd of de downfoce alleen in de langzame bochten minder is. "We hadden alles in de simulator al conservatief gezet. Daar reden we tweeëntwintigers en drieëntwintigers. Hier rijden we achtentwintigers. Dat is niet leuk in een Formule 1-auto. Het probleem is dat je de motor achterin hebt liggen, je hebt ook heel veel wielspin, de voorbanden worden koud, en het duurt heel lang voordat je onder deze omstandigheden een goede balans hebt om een beetje op gang te komen."

De remproblemen in de eerste vrije training bleken niets om handen te hebben. "Er zat wat verf op de remschijf en het probleem werd steeds erger. Ik weet niet waar ik dat heb opgelopen. Ik moest binnen komen en daar hebben ze het er afgeschuurd, daarna was het weer goed."

Op een gegeven moment in de tweede training was Alexander Albon razend snel. De teamgenoot van Verstappen wist enkele keren bovenaan de tijdenlijst te komen. Verstappen legt uit wat de reden was dat hij zijn teammaat voor moest laten gaan. "Ik moest de nieuwe voorvleugels testen. Je wil eigenlijk een lange run blijven doen, want dan blijven de banden mooi op temperatuur. Ik deed telkens vier of vijf rondjes, waardoor je vaker naar binnen moet en veel bandentemperatuur verliest en dat duurt dan weer een paar ronden. Ik reed ook met verschillende voorvleugels. Dus het was nooit echt ideaal."

"En Alex reed met meer downforce achter, dus met meer vleugel. Bij mijn laatste run op de nieuwe zachte banden heb ik er ook meer vleugel opgezet en toen ging het een klap beter. Toen kon ik ook voor het eerst een langere run doen. Het was voor ons belangrijk om even door die voorvleugels heen te gaan en te kijken welke het beste was", aldus de Nederlander.

Of de situatie er vandaag beter op wordt is nog even afwachten, want er is regen voorspeld. Zowel de derde vrije training als de kwalificatie worden mogelijk geteisterd door lichte regenval. En van geteisterd mag gesproken worden, want er is niet veel water voor nodig om het twee weken oude asfalt op Istanbul Park om te toveren tot ijsbaan.

Check hier de laatste weersvoorspellingen.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.