Verstappen ondanks haperende motor knap tweede in Singapore

Verstappen ondanks haperende motor knap tweede in Singapore
©Pirelli F1 Media
16 sep 2018 - 18:53
Ries Boogert
DELEN

Max Verstappen heeft een topprestatie geleverd op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. Na een weergeloze kwalificatie wist de Nederlandse Monegask zijn twee startpositie in de race om te zetten naar een knappe twee plek en scoorde zo 18 waardevolle punten voor zichzelf en Red Bull Racing.

Verstappen wist zich na de start in bocht 1 nog goed te verweren tegen de aanvallende Ferrari-rijder Sebastian Vettel. Maar even later moest de Nederlander Vettel voor zich dulden. Maar dat duurde niet erg lang, want tijdens de goed geplande pitstop kwam Verstappen weer voor Vettel terug op de baan.

Ferrari hield er wederom een aparte strategie op na en liet Sebastian Vettel niet op de softs, zoals Hamilton en Verstappen, maar op de ultrasofts zijn weg te laten vervolgen. Een dikke min, want nadat Verstappen na zijn pitstop weer de baan op kwam voegde hij zich weer voor de Duitser.

Daarna kon Vettel geen bedreiging meer vormen voor Max Verstappen. De Red Bull-rijder wist zelfs eenvoudig weg te rijden bij de viervoudig wereldkampioen en ging vervolgens op jacht naar Lewis Hamilton.

"Het ging niet slecht", zegt Verstappen na de race met veel gevoel voor understatement. "De auto was gewoon heel goed, maar dat weten we al lang. Het is jammer van de eerste ronde, waarbij je duidelijk zag dat we topsnelheid misten."

"Vervolgens hadden we een goede strategie, waardoor we terugkwamen op de tweede plaats. Als we achter Vettel de baan op waren gekomen, dan waren we derde geworden. We reden onze eigen race en probeerden Lewis Hamilton te volgen. Op het einde wisten we dat de tweede plek het maximaal haalbare resultaat was, dus dat hebben we binnengehaald."

Ondanks het goede resultaat kende Max Verstappen, net als in de kwalificatie, toch weer enkele problemen met zijn motor. Verstappen licht toe: "Ik kwam niet perfect weg bij mijn stop, maar ook achter de safety car stotterde de wagen wel eens en sprong hij soms in zijn neutraal. Dan vindt de auto geen versnelling, dus viel ik bijna stil. Ik moest snel schakelen om weer een versnelling te kunnen vinden. In de race ging het terugschakelen ook heel moeilijk. We hadden wat problemen, maar we hebben de race wel uitgereden en ik ben erg blij met de tweede plaats.

Gevraagd naar wat we tijdens de aankomende race in Rusland kunnen verwachten, antwoordt de Nederlander met een lach: "Dan gaan we mijn verjaardag vieren. Daar kijk ik het meeste naar uit."

Voor de volgende ronde in het 2018-kampioenschap verkast de Formule 1 zich naar het Russische Sochi, waar over twee weken de Grand Prix van Rusland wordt verreden.

DELEN
Meer nieuws
GP van Azerbeidzjan over
dgn uur min sec
F1 GP Azerbeidzjan
vrijdag 26 april 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 27 april 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00
zondag 28 april 2019