VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Verstappen niet ongeduldig of te gretig: "Voorvleugel verkeerd afgesteld"

Verstappen niet ongeduldig of te gretig: "Voorvleugel verkeerd afgesteld"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

De Turkse Formule 1 Grand Prix is een race die Max Verstappen waarschijnlijk zo snel mogelijk achter zich wil laten. Het hele weekend was de Nederlander oppermachtig, maar de kwalificatie verliep niet volgens de verwachtingen. Vervolgens maakte hij op zondag een vreselijke start mee, waarna hij van tweede startpositie in de eerste ronde terugviel naar P4.

De redenen - te gretig, te ongeduldig, et cetera - die voorgedragen zijn als oorzaak voor de slechte race van Max Verstappen doen er allemaal niet meer toe. Verstappen heeft maandag zelf een belangrijke oorzaak bekendgemaakt. Zijn voorvleugel was verkeerd afgesteld. Zo liet de Red Bull-coureur weten aan De Telegraaf. Het ging om een verschil van maar liefst zeven graden en dat is veel in Formule 1-termen.

Door de afwijkende afstelling van zijn voorvleugel was de aero-balans aan beide zijde van de auto helemaal anders. Dat zou er toe hebben bijgedragen dat Verstappen zich tijdens de race op zondag niet op zijn gemak voelde in zijn RB16, waarmee hij op vrijdag en zaterdag de snelste was.

"Eigelijk ging alles mis", legt Verstappen uit aan De Telegraaf. "De afstelling van mijn voorvleugel bleek helemaal niet te kloppen. Er zat een verschil van zeven graden tussen de ene en de andere kant. En dat is best wel veel. Daarom werkte bijna niets en kun je als coureur weinig doen."

Na de race werd de oorzaak van de slechte race van Verstappen toegeschreven aan zijn ongeduldig houding en dat hij te gretig was geweest. Maar dat wuift Verstappen weg. "Ik wilde hem [Sergio Pérez] op dat punt niet eens inhalen", gaat Verstappen verder. "Ik was niet te ongeduldig, ik kon op die plek niet eens wat doen. Ik wilde gewoon achter hem aansluiten, maar plotseling kreeg ik op dat punt onderstuur en spinde ik."

Vanaf dat moment was Verstappen kansloos voor het podium. Hij moest door de spin, die voor flat spots op de banden had gezorgd, de pits in voor vers rubber. En dat was erg jammer, want ze waren pas 7 ronden oud. "En daarna was het eigenlijk afgelopen. Ik kwam in een trein met auto's terecht en kon niets meer doen", aldus Verstappen.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.