Verstappen niet ongeduldig of te gretig: "Voorvleugel verkeerd afgesteld"

De Turkse Formule 1 Grand Prix is een race die Max Verstappen waarschijnlijk zo snel mogelijk achter zich wil laten. Het hele weekend was de Nederlander oppermachtig, maar de kwalificatie verliep niet volgens de verwachtingen. Vervolgens maakte hij op zondag een vreselijke start mee, waarna hij van tweede startpositie in de eerste ronde terugviel naar P4.

Verstappen niet ongeduldig of te gretig: "Voorvleugel verkeerd afgesteld"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

De redenen - te gretig, te ongeduldig, et cetera - die voorgedragen zijn als oorzaak voor de slechte race van Max Verstappen doen er allemaal niet meer toe. Verstappen heeft maandag zelf een belangrijke oorzaak bekendgemaakt. Zijn voorvleugel was verkeerd afgesteld. Zo liet de Red Bull-coureur weten aan De Telegraaf. Het ging om een verschil van maar liefst zeven graden en dat is veel in Formule 1-termen.

Door de afwijkende afstelling van zijn voorvleugel was de aero-balans aan beide zijde van de auto helemaal anders. Dat zou er toe hebben bijgedragen dat Verstappen zich tijdens de race op zondag niet op zijn gemak voelde in zijn RB16, waarmee hij op vrijdag en zaterdag de snelste was.

Lees hieronder verder

"Eigelijk ging alles mis", legt Verstappen uit aan De Telegraaf. "De afstelling van mijn voorvleugel bleek helemaal niet te kloppen. Er zat een verschil van zeven graden tussen de ene en de andere kant. En dat is best wel veel. Daarom werkte bijna niets en kun je als coureur weinig doen."

Na de race werd de oorzaak van de slechte race van Verstappen toegeschreven aan zijn ongeduldig houding en dat hij te gretig was geweest. Maar dat wuift Verstappen weg. "Ik wilde hem [Sergio Pérez] op dat punt niet eens inhalen", gaat Verstappen verder. "Ik was niet te ongeduldig, ik kon op die plek niet eens wat doen. Ik wilde gewoon achter hem aansluiten, maar plotseling kreeg ik op dat punt onderstuur en spinde ik."

Vanaf dat moment was Verstappen kansloos voor het podium. Hij moest door de spin, die voor flat spots op de banden had gezorgd, de pits in voor vers rubber. En dat was erg jammer, want ze waren pas 7 ronden oud. "En daarna was het eigenlijk afgelopen. Ik kwam in een trein met auto's terecht en kon niets meer doen", aldus Verstappen.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP TurkijeF1 GP Turkije 2020F1 nieuws 2020Formule 1 2020Max VerstappenRed Bull F1
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Bahrein
vrijdag 26 maart
Eerste vrije training
12:00 - 13:30
Tweede vrije training
16:00 - 17:30
zaterdag 27 maart
Derde vrije training
13:00 - 14:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
zondag 28 maart
Race
16:10 - 18:10
Meer Bahrein GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen


Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.