VT1uitslag
VT2uitslag
VT3uitslag
QUALI15 aug - 15:00
RACE16 aug - 15:10

Verstappen na reparatie op startgrid: "De auto voelde weer aan als nieuw"

Verstappen na reparatie op startgrid: "De auto voelde weer aan als nieuw"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen heeft een huzarenstukje geleverd in Hongarije. Na een onvoorstelbaar moment in de outlap naar de startgrid vergallopeerde Verstappen zich en leek de race voorbij, maar hij kreeg de RB16 uit de safetybarriers in bocht 12 en reed naar de grid. Daar begon de reparatie aan zijn RB16.

De Red Bull-monteurs gingen als 'gekken' te keer en herstelde de schade in minder dan twintig minuten: Verstappen kon als nog aan de race beginnen en reed vanaf P7 naar het podium en werd tweede. Dat was niet wat Verstappen vooraf had bedacht. "Ik eindigde in de bandenstapels tijdens mijn outlap op weg naar de grid, dus dat was natuurlijk niet hoe ik de dag wilde beginnen. De monteurs hebben het geweldig gedaan om de auto te repareren", steekt Verstappen van wal.

De Red Bull-coureur vervolgt: "De auto voelde weer aan als nieuw. Het was precies op tijd, maar alles functioneerde zoals normaal. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar het is ongelofelijk. Ik ben erg blij dat ik ze terug kon betalen met een tweede plaats."

Na de start - en gelukkig stond hij op de drogere linkerkant van de startgrid - ging Verstappen er als een kogel vandoor en wist na de eerste bocht de derde plek van Vettel af te snoepen. "De eerste ronde was erg cruciaal", voegt Verstappen toe. "Van daaruit hadden we de juiste strategie en een goede snelheid. We reden onze eigen race en natuurlijk is het erg goed voor ons om de beide Mercedessen te splitten."

Op de vraag vanuit de media wanneer hij er zeker van was Bottas achter zich te kunnen houden, antwoordt Verstappen: "Je weet het nooit zeker. Ik reed op mijn eigen snelheid en zag dat hij met een seconde per ronde dichterbij kwam. Maar, om elkaar hier te volgen is best lastig, dus toen hij binnen anderhalve seconde van mij kwam, was het wat lastiger voor hem. In de laatste ronde hadden we wat verkeer voor ons, wat het voor mij op mijn oude banden niet makkelijker maakte. We slaagden er echter in om voor Bottas te blijven en ik ben dan ook erg blij met de tweede plaats. Ik dacht dat ik niet zou gaan racen, dus de tweede plaats voelt als een overwinning."

Max Verstappen werd na de race uitgeroepen tot Driver Of The Day. De Nederlander mag zich gelukkig prijzen met de tweede plek, nadat zijn monteurs zijn auto in recordtijd wisten te fiksen. Een diepe buiging voor deze mannen.

Max Verstappen - met startnummer 33 - werd na zijn tweede plek in de 3e ronde van het kampioenschap en staat nu derde in het kampioenschap met 33 punten en wist zijn 33ste podium te scoren. Over toeval gesproken.

Over twee weken strijkt de Formule 1 neer in het Britse Silverstone, voor de volgende double-header.

Door: Ries Boogert

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Spanje
vrijdag 14 augustus 2020
11:00 - 12:30Eerste vrije training
15:00 - 16:30Tweede vrije training
zaterdag 15 augustus 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 16 augustus 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Spanje
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.