VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Verstappen na kennismaking met G-krachten: "Mijn vader lachte me uit"

Verstappen na kennismaking met G-krachten: "Mijn vader lachte me uit"
© Getty Images/Red Bull Contentpool | Max Verstappen tijdens de vrije training in Imola. | Grand Prix van Emilia-Romagna 2020

Vandaag beginnen de vrije trainingen voor het F1-weekend in Turkije. Op Istanbul Park worden de coureurs op de proef gesteld, en in het bijzonder in bocht , waar de G-krachten naar verwachting flink zullen oplopen. Max Verstappen heeft laten weten dat hij niet van plan is om een extra hoofdsteun te gebruiken.

Bocht 8 op Istanbul Park spreekt bij alle coureurs tot de verbeelding. Het is een lange linker doordraaier waar de G-krachten 9 jaar geleden - toen de laatste Grand Prix van Turkije werd gereden - al opliepen tot 5G. De huidige generatie F1-auto's is veel sneller dan die in 2011. Dus de G-krachten lopen dit weekend in Turkije nog verder op. Mogelijk lopen de G-krachten wel op naar 6 en dat zal veel vragen van de nekspieren van de coureurs. Vooral tijdens de race, die over 58 ronden lang is, worden de coureurs op de proef gesteld.

Gisteren (donderdag) tijdens de persgesprekken liet Max Verstappen weten dat hij niet van plan is om een extra hoofdsteuntje te gebruiken, iets wat zijn teamgenoot Alex Albon wel doet. "Ik kijk er nu al naar uit om op het circuit te rijden. Ik wil vooral weten hoe de auto zich gedraagt in bocht 8, waar de G-krachten op je nek lang op je inwerken", zei Max Verstappen.

Op de vraag of hij een extra hoofdsteun gaat gebruiken, antwoordde Verstappen: "Nee, ik ga niets plaatsen. Ik herinner me mijn eerste Formule 3-test - de dag daarna kon ik mijn nek gewoon niet recht houden. Natuurlijk lachte mijn vader me toen uit, en na dat incident heb ik altijd geweigerd om een extra hoofdsteun te laten plaatsen. Alleen als mijn hoofd eraf vliegt, dan zal ik het overwegen", aldus Verstappen.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.