Verstappen: "Frustrerend? We hebben het maar te accepteren"

Max Verstappen kon zondag niet veel meer uithalen dan voluit te gaan om zo dicht mogelijk bij de kopgroep, die gevormd werd door Sebastian Vettel, Valtteri Bottas en Kimi Räikkönen, te blijven. Het eindresultaat is een vijfde plek voor de Nederlandse Red Bull-coureur. In ronde 65 werd de Red Bull-coureur nog ingehaald door Lewis Hamilton, die nota bene vanuit de pitstraat was begonnen aan de race in Brazilië.

Verstappen: "Frustrerend? We hebben het maar te accepteren"
Foto: Max Verstappen #33 (Red Bull) - Bron: Red Bull Racing

Naar verluidt heeft motorleverancier Renault in Brazilië het vermogen van de Franse-krachtbron teruggedraaid om een herhaling van Mexico te voorkomen. Tijdens de race in Mexico vielen van de zes wagens die gebruik maken van een Renault-motor er maar liefst vier uit.

Het resultaat was daardoor wel dat Verstappen in de bochten alles moest geven om de kopgroep bij te benen en dat ging ten koste van de Pirelli-banden. In ronde 66 ging de Nederlander als enige van het veld voor een tweede keer naar binnen voor vers rubber. Zijn banden waren er zo slecht aan toe dat het leek alsof hij op stenen reed.

De reden dat Renault het vermogen heeft teruggeschroefd ligt in het feit dat het einde van het seizoen is genaderd en dat de Franse autofabrikant de focus voornamelijk heeft op het 2018-seizoen, met als resultaat dat er geen reserve-onderdelen mee zijn, althans niet genoeg.

"Aan de ene kant snap ik dat ook wel weer. Maar aan de andere kant, als je tijdens het seizoen zoveel problemen hebt met je materiaal, dan zorg je er als leverancier toch juist voor dat je genoeg op de plank hebt liggen. Dat had mij logischer geleken. Frustrerend? Ach, we hebben het maar te accepteren", aldus Max Verstappen tegenover de Telegraaf.

"Als je weet dat je een halve seconde tekort komt op het rechte stuk op een korte baan met weinig bochten, tja, dan houdt het al gauw op", vervolgt Verstappen. "Ik rijd altijd voluit, maar als er niet meer inzit, zit er niet meer in. Na vier heel goede wedstrijden is het een beetje jammer, maar je moet wel altijd realistisch blijven. En je kunt niet zeggen dat we als team slecht werk geleverd hebben. De auto zelf was goed namelijk."



Formule 1 podcast

GP van Japan - Het weekend van Verstappen in Hondaland: was het een drama, een ramp, een afgang of een verschrikking? Plus, Verstappen en Red Bull: is er nog wel een toekomst samen? Detail: Max Verstappen na zomerstop 31 punten, Alexander Albon 48 punten.
Klik en beluister

Volgende F1 Grand Prix
Mexico
vrijdag 25 oktober 2019
17:00 - 18:30Eerste vrije training
21:00 - 22:30Tweede vrije training
zaterdag 26 oktober 2019
17:00 - 18:00Derde vrije training
20:00 - 21:00Kwalificatie
zondag 27 oktober 2019
20:10 - 22:10Race