Verstappen en Leclerc zien 'steward' Juan Pablo Montoya wel zitten

Max Verstappen en Charles Leclerc zouden er beiden geen probleem mee hebben als voormalig Formule 1 coureur Juan Pablo Montoya wordt aangesteld als steward bij de FIA-wedstrijdleiding. "Hij een harde racer was, dus ik zou het absoluut toejuichen", glimlacht Verstappen.

Verstappen en Leclerc zien 'steward' Juan Pablo Montoya wel zitten
© Getty Images/Red Bull Contentpool

Verstappen en Leclerc bestreden elkaar in de eind fase van de Grand Prix van Oostenrijk in een kort maar stevige gevecht om de overwinning. Uren na het vallen van de vlag besloot de wedstrijdleiding uiteindelijk dat Max Verstappen zijn zege mocht behouden. 'No further action', was onderdeel de uitspraak.

Het grootste probleem bij de wedstrijdleiding, zo laten de betrokken coureurs weten, is het gebrek aan echte race ervaring. Er wordt veelal gehandeld naar wat er op de monitoren is te zien, maar dat laat niet altijd zien wat de coureur op dat moment ervaart. Zo was de beslissing van de stewards in Canada om Vettel een tijdstraf van vijf seconden te geven een beslissing die volgens velen een onnodige straf was. De Duitser verloor de overwinning en werd tweede, maar de grootste verliezer was het kijken publiek.

Juan Pablo Montoya stond bekend om zijn keiharde rijstijl en legde het vuur aan de schenen bij Michael Schumacher. De 43-jarige Colombiaan stopte na 2006 met de Formule 1, alvorens hij van 2001 tot en met 2004 voor BMW Williams F1 uitkwam en van 2005 tot eind 2006 voor McLaren Mercedes reed.

Max Verstappen zou Juan Pablo Montoya verwelkomen als steward voor de FIA. "Hij een harde racer was, dus ik zou het absoluut toejuichen", glimlacht Verstappen tegenover Motorsport Total en hij voegt er nog aan toe: "Ik denk dat het mijn vriend zou worden."

Ook Charles Leclerc, die - na de uitspraak van de wedstrijdleiding in Oostenrijk - al heeft toegezegd dat hij vanaf Silverstone zich ook een agressievere rijstijl gaat aanmeten, heeft geen problemen met een eventuele komst van Montoya als steward.

"Ik denk dat het altijd goed is wanneer ex-racers optreden als commissarissen, zij weten als geen ander hoe het voelt om in de auto te zitten en hoe het is om op de limiet te rijden en wanneer iets opzettelijk is en wanneer niet", aldus Leclerc tegen het Duitse medium.

Of het er ooit van komt dat Montoya zich bij de wedstrijdleiding zal voegen is nog de vraag. Maar hij zelf heeft er geen enkel probleem mee. "Ik zou het niet erg vinden om dat te doen, ik ben oprecht verrast dat ze me nooit hebben uitgenodigd", zegt hij in The Marshall Pruett Podcast.

Welkom bij MotorsportZ. Wij brengen je dagelijks het laatste Formule 1- en Max Verstappen nieuws. Daarnaast houden we je ook op de hoogte over:

Copyright© 2016-2019 - Niets van deze website mag zonder nadrukkelijke schriftelijke toestemming kopieerd worden of elders dan op het domein motorsportz.nl gebruikt worden.