Verstappen en Hamilton wijzen elkaar aan als schuldige

Terwijl Red Bull-teambaas Christian Horner en de wedstrijdleiding in Bahrein de confrontatie tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton afdeden als een race incident, wijzen de beide kemphanen elkaar aan als de verantwoordelijke voor de aanvaring in de tweede ronde. Max Verstappen moest na de pitstop voor vers rubber uiteindelijk opgeven en Lewis Hamilton wist als derde het podium te bereiken.

Verstappen en Hamilton wijzen elkaar aan als schuldige
Foto: Max Verstappen #33 (Aston Martin Red Bull Racing) en Lewis Hamilton #44 (Mercedes) - Bron: Red Bull Racing

Max Verstappen startte zijn race als vijftiende en Lewis Hamilton begon zijn Grand Prix in Bahrein als negende. Een ongebruikelijke positie voor beiden, dus het was voor beide coureurs zaak om zo snel mogelijk posities te winnen en richting het podium te rijden.

Al aan het eind van de eerste ronde zat Max Verstappen al in de versnellingsbak van de viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Vanuit de slipstream op het rechte stuk zag Verstappen zijn kans schoon en besloot er in bocht 1 voor te gaan. Beide coureurs gaven geen millimeter prijs en ze raakten elkaar. Ondanks de korte aanvaring leek Verstappen als winnaar uit het duel te komen, maar al snel bleek de linker achterband van de Nederlander lek te zijn. Hamilton kon probleemloos zijn weg vervolgen en de Nederlander vrijwel direct weer in te halen.

Max Verstappen moest op drie wielen naar de pitstraat terug strompelen voor vers Pirelli-rubber. Tijdens zijn terugtocht naar de pits beschadigde er meer dan alleen de linker achterband. Zo bleek de diffuser ook beschadigd te zijn, en ook was de versnellingsbak van de Nederlander beschadigd geraakt. Het team riep over de boardradio dat Verstappen zijn RB14 snel aan de kant moest zetten, omdat de hydraulische druk snel afnam. Om meer schade te voorkomen moest Max Verstappen zijn strijd in Bahrein staken.

Vrij snel kon Max Verstappen door Ziggo Sport-reporter Jack Plooij gevraagd worden wat er nou precies gebeurd was. En de Nederlander was meteen duidelijk en vertelde zijn verhaal.

"Ik kwam goed de laatste bocht uit en kwam in de slipstream bij Lewis terecht, dus ik ging er voor. Lewis wilde buitenom gaan en je geeft dan wat extra gas om ervoor te komen. Natuurlijk probeer je elkaar wat af te knijpen, maar er was plaats genoeg aan de linkerkant. Die wilde hij niet afgeven, waardoor hij tegen mijn achterwiel reed."

Mogelijkheden voor een goed resultaat waren er volgens Verstappen echter wel: "Het is gewoon jammer. We hadden hier heel veel punten kunnen scoren, want ik denk dat de auto heel goed was."

Lewis Hamilton was minder mild met zijn mening over de actie van de Nederlandse Red Bull-coureur. De Brit bestempelde Verstappen als een 'eikel' (Zie video in de tweet van Ziggo Sport onder dit bericht). Of de uitspraak, die door de hele wereld te horen was, nou echt zo serieus moet worden genomen valt te betwijfelen. De Brit had het de hele race erg lastig om de kop van het veld te bereiken en zat nog vol adrenaline en wellicht ook frustratie.

Aanstaand weekend zijn er voor iedereen weer nieuwe mogelijkheden, want dan wordt de Grand Prix van China verreden op Shanghai International Circuit.

Formule 1 kalender 2020: Download nu alvast de F1-kalender van 2020 in je mobiel, tablet en/of online-agenda. Helemaal GRATIS!



0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
MotorsportZ brengt je dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op onze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen uit binnen- en buitenland lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of een andere F1-coureur? Of wordt het toch weer Lewis Hamilton? Je leest hier alles over het wereldkampioenschap van Formule 1.
In 2020 zal Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Dan kun je je registreren en inloggen.