VT127 nov - 12:00
VT227 nov - 16:00
VT328 nov - 13:00
QUALI28 nov - 15:00
RACE29 nov - 15:10

Verstappen de snelste tijdens VT1 voor GP Turkije, Albon op P2

Verstappen de snelste tijdens VT1 voor GP Turkije, Albon op P2
© Getty Images/Red Bull Contentpool | Max Verstappen tijdens VT1 op Istanbul Park | Grand Prix van Turkije 2020

Max Verstappen is vandaag het GP-weekend in Turkije als snelste begonnen. Opvallend was dat ook zijn teamgenoot zich in de hoogste regionen meldde. Ondanks dat de rondetijden nog niet representatief waren, ging het op het spekgladde Istanbul Park steeds sneller. De Mercedes-coureurs deden het rustig aan en kwam net verder dan de negende plaats voor Bottas en de vijftiende plek voor Hamilton.

De eerste vrije training werd al na 5 minuten afgebroken. De baan was kort voor de eerste training schoongemaakt. Daardoor was het spekglad en als gevolg daarvan reed Charles Leclerc het plastic paaltje wat de pitsingang en de baan scheidt eruit had gereden. Er bleven drie bouten uit het wegdek steken en dat moest worden hersteld.

Wellicht was het een beetje onhandig om dat zo kort voor de start van VT1 te doen, want de baan was spekglad. "Het is nog erger dan op ijs rijden", aldus Verstappen en Norris over de boardradio. En zo gingen er ongeveer 10 minuten verloren, terwijl de teams op het 'onbekende circuit' zoveel mogelijk tracktime nodig hadden.

De sessie kwam langzaam opgang, want het was zoals gezegd erg glad. Langzaam maar zeker kwamen er steeds meer coureurs in actie, waardoor de baan iets minder glad werd. Ook de hardste banden reeks (C1, C2 en C3), die Pirelli heeft meegenomen naar Turkije, hielp niet echt bij deze omstandigheden.

Valtteri Bottas liet al vrij snel een tijd noteren waarop de anderen zich konden richten. De enige die in halverwege de sessie in de buurt kon komen was Max Verstappen. Maar het duurde niet lang voordat de Nederlander de snelste tijd liet noteren. Een ronde later liet Verstappen een ronde klokken waarmee hij ruim een seconde sneller was dan Bottas.

Op datzelfde moment maakte Lewis Hamilton ook eens kennis met het Turkse asfalt. Maar na twee ronden hield de regerend wereldkampioen het voorlopig weer voor gezien. Verstappen bleef sneller gaan en ging na 12 ronden uiteindelijk weer de pits in. De tijd die Verstappen met nog 42 minuten op de klok had staan - een 1:41.741 - was nog altijd ruim 15 seconden langzamer dan de poletijd van Sebastian Vettel uit 2011 - een 1:25.049.

Valtteri Bottas ging tijdens zijn tweede stint weer een stukje sneller. De Finse Mercedes-coureur liet een rijd van 1:40.806 noteren en liep zo weer 0,9 seconde uit op de tijd van Verstappen. En nog altijd had Lewis Hamilton na twee ronden tracktime geen tijd achter zijn naam staan. Bottas bleef gas geven en ging steeds sneller in de rondte, ook al kwamen de tijden bij lange na niet in de buurt van de poletijd uit 2011.

Alle serieuze tijden werden voornamelijk op de harde banden gereden. Maar de hardste banden van Pirelli kwamen met heel moeilijk op bedrijfstemperatuur. Veel informatie was er nog niet over de andere banden, omdat slechts een enkeling op de mediums en softs had gereden.

Naarmate de sessie vorderde nam ook het vertrouwen van de coureurs toe. Terwijl het in de beginfase van de eerste training nog glibberen en glijden was werd het asfalt steeds betrouwbaarder. Zo konden de rondetijden ook naar beneden. Verstappen nam in zijn tweede run het stokje weer over van Bottas en was de eerste coureur die in de 1 minuut-37 reed.

En op dat moment moest de virtual safety car ingeschakeld worden. Carlos Sainz stond met pannen langs de baan. De marshalls hadden de grootste moeite om de McLaren van de baan te rollen, maar na vier minuten lukte het alsnog. Er stonden toen nog 22 minuten op de klok. Tijdens de VSC was Verstappen de pits ingegaan om een andere voorvleugel op te halen. Niet omdat de vorige beschadigd was, maar omdat het een andere was met andere eigenschappen.

Mercedes, en met name Lewis Hamilton, deed het kalm aan. Alleen Bottas had in het eerste deel van VT1 een tijd gereden, maar Hamilton bleef netjes in de pitbox staan. Valtteri Bottas stuurde zijn W11, na lang in de pits te hebben gestaan, weer richting het asfalt. En al snel volgde zijn teamgenoot ook. De tijden gingen steeds makkelijker naar beneden. Het ging op een gegeven moment tussen de Ferrari-coureurs, Pierre Gasly en Max Verstappen.

Max Verstappen kwam na 22 ronden weer de pits in omdat hij vermoedde dat er iets mis was met zijn remmen. Het leek erop dat er verschil zat de rembalans van de voorwielen. Charles Leclerc stond op dat moment bovenaan de tijdenlijst met een tijd van 1:35.507m 0,113 seconden sneller dan zijn teamgenoot Sebastian Vettel. Pierre Gasly had de derde tijd in handen. De Fransman reed echter wel op de mediums.

Uiteindelijk was bovenaan de tijdenlijst het stuivertje wisselen tussen meerdere coureurs. Ook Alexander Albon en Daniil Kvyat kwam zich bemoeien met de snelste rondetijden. Om een lang verhaal kort te houden: De rondetijden waren nog lang niet representatief en zullen vanmiddag tijdens de tweede vrije training verder naar beneden gaan.

De tweede vrije training voor de Grand Prix van Turkije begint om 13:00 uur Nederlandse tijd. Dan zal ook de temperatuur iets hoger liggen dan vanmorgen.

Het was vooral fris op Istanbul Park. De temperatuur kwam in het begin niet boven de 15 graden uit. De baan was nog wat vochtig van schoonmaakbeurt die de baan eerder vandaag kreeg en liet een maximum van 21 graden Celsius meten.

Door: Ries Boogert



0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Bahrein
vrijdag 27 november 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 28 november 2020
13:00 - 14:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 29 november 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Bahrein
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.