Verstappen beheerst de Abu Dhabi GP totaal: "We deden alles perfect"

Max Verstappen heeft het Formule 1-seizoen 2020 uitstekend afgesloten. Met derde poleposition en een klinkklare zege zorgde hij ervoor dat hijzelf, Red Bull en Honda met een goed gevoel het GP-weekend in Abu Dhabi afsloten en met een goed gevoel de winterstop in gaan.

Verstappen beheerst de Abu Dhabi GP totaal: "We deden alles perfect"
© Getty Images/Red Bull Contentpool

De race op Yas Marina Circuit, die om 14:10 uur Nederlandse tijd van start ging, werd vanaf de eerste ronde tot en met het zwart-wit geblokt beheerst door Max Verstappen. Er was geen moment dat de Nederlander in de problemen kwam. Onbedreigd en alles volledig onder controle hebbende reed hij na 55 ronden over de eindstreep en werd het vuurwerk ontstoken.

"De kwalificatie was al iets om van te genieten en vandaag deed ik dat opnieuw", aldus Verstappen vlak na de race. "De balans was zo goed en we deden alles perfect. Als je vooraan start en zelf het racetempo kan behalen, maakt dat je leven een stuk eenvoudiger."

Door de safety car, veroorzaakt door de uitvalbeurt van Sergio Pérez, gingen na 10 ronden vrijwel alle coureurs die niet op de harde band waren gestart naar binnen voor vers rubber. Ook Verstappen reed de pits in om zijn mediums in te wisselen voor de harde banden. Hierdoor moesten er 45 ronden op de harde banden gereden worden.

Verstappen laat met nog 25 ronden te gaan aan zijn team weten dat hij niet zeker weet of hij op deze banden wel de race uit kan rijden. Ook Hamilton liet iets van gelijke strekking horen aan zijn race-engineer. Maar niets was minder waar, want Verstappen kon het tempo zelfs nog wat opvoeren en gaf de Mercedes-coureurs het nakijken.

Een tweede pitstop was niet nodig, zo bleek. Pas in de slotfase liet Verstappen de teugels een beetje vieren, toen hij in zijn spiegels zag dat Mercedes niet meer tegen spartelde. "Ik zag de Mercedessen achter me een beetje terugvallen aan het einde", vertelde Verstappen. "Toen kon ik het ook ietsje rustiger aan doen."

Na 55 ronden kwam Verstappen met een voorsprong van bijna 16 seconden als eerste over de eindstreep. "Ik zag de Mercedessen achter me een beetje terugvallen aan het einde", vertelde Verstappen. "Toen kon ik het ook ietsje rustiger aan doen."

Ondanks zijn overwinning in Abu Dhabi eindigt Max Verstappen als derde in het eindklassement van 2020. Valtteri Bottas beperkte de schade door als tweede over de meet te komen. Hamilton sloot als derde aan, maar die was enkele weken geleden al zeker van zijn zevende wereldtitel.

Gerelateerde onderwerpen Formule 1F1 GP Abu DhabiF1 GP Abu Dhabi 2020F1 nieuws 2020Formule 1 2020Honda Racing F1Max VerstappenRed Bull F1
Net binnen
Lees meer racenieuws
F1 Grand Prix 2021
Up Next
Emilia-Romagna
vrijdag 16 april
Eerste vrije training
11:30 - 12:30
Tweede vrije training
15:00 - 16:00
zaterdag 17 april
Derde vrije training
12:00 - 13:00
Kwalificatie
15:00 - 16:00
zondag 18 april
Race
15:00 - 17:00
Meer Emilia-Romagna GP Volledige F1-kalender
Meer Formule 1 nieuws
MotorsportZ
MotorsportZ is een onafhankelijk platform waar sinds 2016 racenieuws wordt gepubliceerd. We schrijven over Formule 1, IndyCar en andere raceklassen.
Formule 1
MotorsportZ publiceert dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
IndyCar Series
Op MotorsportZ wordt ook geschreven over Rinus VeeKay die in 2021 opnieuw in de IndyCar Series uitkomt voor het team van Ed Carpenter Racing.
Andere raceklassen

Naast F1 en Indy wordt er op MotorsportZ ook aandacht geschonken aan andere raceklassen. Formule 2, Formule 3, W-series, DTM, WEC en dergelijken.