Valtteri Bottas: 'Ik moet meteen vanaf het begin scoren'

Valtteri Bottas: 'Ik moet meteen vanaf het begin scoren'
©Mercedes F1
9 mrt 2019 - 05:00
Ries Boogert
DELEN

Het Formule 1-seizoen gaat over ongeveer een week beginnen en Valtteri Bottas slijpt zijn messen. De Finse Mercedes-coureur is van mening dat de start van zijn seizoen beter moet verlopen als dat in 2018 het geval was. "Ik moet meteen vanaf het begin scoren", aldus Bottas.

"Mijn voorbereidingen zijn niet echt anders geworden [ten opzichte van vorig jaar]", aldus Bottas tegenover Bild. "Wat nieuw is is dat ik een nieuwe race engineer heb. Tony Ross is naar het Formule E-project van Mercedes vertrokken en nu heb ik Riccardo Musconi, die de performance engineer van Lewis Hamilton was."

De drievoudig grand prix-winnaar geeft toe dat de start van zijn seizoen cruciaal zal zijn voor het verloop van de rest van het seizoen. "Heel erg belangrijk", geeft Bottas toe. "De eerste helft van het seizoen, tot aan de zomerstop zal de sleutel vormen voor een goed seizoen."

"Kijk maar naar 2018. Toen ik ver achter Lewis [Hamilton] stond qua punten ging de focus van het team naar hem. Ik moet meteen vanaf het begin goed scoren", voegt Bottas toe.

Ook de aankondiging van Mercedes om Esteban Ocon aan te stellen als reservecoureur doet de druk bij Bottas toenemen. Ook al vindt de Fin zelf niet dat er daardoor meer druk op zijn schouders staat. "Ik sta mezelf niet toe om meer druk te ervaren dan in voorgaande jaren."

"Het is en blijft een feit dat als ik lever en presteer het team tevreden is. Zo niet, dan verdien ik deze plek bij Mercedes niet", voegt de 29-jarige Fin toe. "Ik zal alles geven wat ik in me heb en we gaan zien waar me dat brengt."

Bottas heeft overduidelijk nog ambities en die zijn niet als tweede achter Lewis Hamilton eindigen. "Absoluut niet! Ik wil wereldkampioen worden en ik ben bereid om alles te doen om dat te bereiken. Lewis is ook maar eens mens, ook al is hij extreem getalenteerd", besluit Bottas.

DELEN
Meer nieuws
MEEST GELEZEN
GP van Spanje over
dgn uur min sec
F1 GP Spanje
vrijdag 10 mei 2019
1e Vrije Training11:00 - 12:30
2e Vrije Training15:00 - 16:30
zaterdag 11 mei 2019
3e Vrije Training12:00 - 13:00
Kwalificatie 15:00 - 16:00