
Max Verstappen was vrijdagmiddag de eerste die in actie kwam op het ciruit van Silverstone. Zodra de lichten aan het eind van de pitstraat op groen sprongen reed de Red Bull-coureur de baan op. En de rest volgde snel voor de eerste installatieronde. Het was prachtig weer en de temperatuur liep al op tot 28 graden Celsius, terwijl het asfalt 43 graden werd. Dat belooft wat voor de tweede training, wanneer het aanzienlijk warmer wordt.
Verstappen reed in het eerste half uur de meeste ronden (9), maar zette geen rondetijd neer. De Nederlander reed continue de pits in, bezocht het team en ging daarna de baan weer op. Er werd van alles met de set-up uitgeprobeerd, want het in-en uitrijden van de pits ging verder. De Nederlander was laatste coureur die een rondetijd klokte. Na drie kwartier stond er nog steeds geen tijd achter zijn naam.
Intussen trokken de Mercedes-coureurs, aangevoerd door Valtteri Bottas, een gat van meer dan een seconde met de rest van het veld. Max Verstappen had ook met nog 35 minuten op de klok nog altijd geen rondetijd gereden, maar wel tien ronden achter zijn naam staan. Met nog ruim 32 minuten op de klok kwam Verstappen, na lange tijd in de pits te hebben doorgebracht, weer naar buiten op nieuwe soft banden. Hij reed meteen de derde tijd, maar nog steeds op ruim zeven-tiende van de snelste tijd.
In deze redelijk kalme en warme sessie werd geen enkele keer met een gele vlag gezwaaid, en dat mag ook wel eens in de krant. Wel werden in de eerste helft van deze vrije training enkele snelste ronde afgenomen, omdat de betreffende coureurs de track limits aan hun laars lapten.