VT1 7 aug - 12:00
VT2 7 aug - 16:00
VT3 8 aug - 12:00
QUALI 8 aug - 15:00
RACE 9 aug - 15:10

Twee-tiende was het verschil tussen P4 en het podium voor Norris

Twee-tiende was het verschil tussen P4 en het podium voor Norris
© McLaren F1

Lando Norris slaagde er gisteren tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in om zijn eerste podiumklassering te bemachtigen. De 20-jarige Brit reed een sterke race en profiteerde van de straf die Lewis Hamilton van de stewards had gekregen.

Na een ijzersterke kwalificatie verliep de zondag nog mooier voor het team van McLaren. Waar eerst de verwachtingen waren dat Racing Point de verrassing van het weekend zou gaan worden, stond daar ineens Lando Norris op het podium. De jonge Brit moest het in het begin van de race afleggen tegen Alexander Albon en Lewis Hamilton, maar de kleine McLaren-coureur liet zich niet van de wijs brengen.

Lees verder onder de foto

© McLaren F1 | v.l.n.r. Carlos Sainz en Lando Norris in Oostenrijk 5 juli 2020

In de slotfase van de race raakten Lewis Hamilton en Alexander Albon elkaar waardoor Albon het grind in spinde. De stewards gaven Hamilton hiervoor een tijdstraf van 5 seconden. Norris versloeg ondertussen teamgenoot Carlos Sainz en rekende daarna af met Sergio Pérez. In de laatste ronde reed Norris de snelste ronde van de race waardoor hij 4.8 seconden achter Hamilton finishte op P4. De regerend wereldkampioen werd dus terugverwezen naar P4 en Leclerc en Norris schoven een plaatsje op.

"Toen ik Pérez had gepasseerd, wist ik echt dat ik moest gaan pushen", vertelde een enthousiaste Norris na de race. "Ik won slechts twee tienden en wist dat ik als ik me zo verremmen, een klein foutje zou maken of niet snel genoeg zou zijn, ik hier niet zou staan. "Ik wist niet hoeveel risico ik moest nemen om Checo (Pérez) te passeren". Pérez en Norris raakte elkaar in bocht drie toen Norris aan de binnenkant van de bocht zat. Daarnaast was ook Carlos Sainz nog van de partij die er tevens in slaagde om Pérez te verschalken.

"Het werd even 'close' toen Charles (Leclerc) mij passeerde twee ronden voor het einde. Ik was een beetje voorzichtig, maar ik wist dat Carlos dicht achter mij reed en ervoor zou gaan als hij de kans kreeg". De podiumklassering van Norris is tevens de tweede van McLaren in een paar races tijd. In Brazilië vorig jaar werd Sainz derde nadat ook toen Hamilton werd bestraft voor een botsing met Albon.

Vlak na de finish was Lando Norris buitenzinnen. "Het is nog niet zeker, ik weet niet wat ik moet zeggen", reageerde de jonge Brit over de boardradio, nadat hij te horen kreeg dat hij 'waarschijnlijk' de derde plek in handen had. Maar het bleek een feit.

Lees verder onder de foto

© McLaren F1 | Lando Norris viert feest met teamnanager Zak Brown Oostenrijk 5 juli 2020

Lando Norris pakte zondag zijn allereerste F1-podium en er is niemand die hem niet gunt. "Het was een lange race, maar ik probeerde zo hard mogelijk te pushen, ik gaf alles. We hebben sinds vorig jaar een enorme stap gezet en ik ben er trots op dat ik tot dit team behoor", aldus Norris.

Door: Julian Verheul

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Groot-Brittannië (2)
vrijdag 07 augustus 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 08 augustus 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 09 augustus 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Groot-Brittannië (2)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.