Toto Wolff heeft het gehad met de excuses van Binotto

Toto Wolff heeft het gehad met de excuses van Binotto
© Mercedes F1

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft zijn buik vol van de excuses die Mattia Binotto telkens gebruikt als het aankomt op de prestatie van de Italiaanse grootmacht. Scuderia Ferrari lijkt alles behalve een competitieve auto gebouwd te hebben en lijkt zijn status als topteam in 2020 niet waar te kunnen maken.

Tijdens de wintertest in februari dit jaar liet Ferrari-teambaas Binotto al weten weinig vertrouwen te hebben in een sterke seizoenstart. De SF1000 kwam op verschillende gebieden flink tekort, terwijl diens voorganger in 2019 goed genoeg bleek te zijn voor drie zeges. Vanmiddag zullen Charles Leclerc en Sebastian Vettel moeten starten vanaf een 7de en 11de positie in Oostenrijk. Mercedes en Red Bull lijken daarom al meteen uit het zicht te zijn van Ferrari.

Toto Wolff heeft het echter gehad met de excuses die Binotto meervoudig heeft laten horen in de media. “Ik wil er niets meer over zeggen, alles is in mijn optiek al gezegd”, liet Wolff weten. De media vroeg de Oostenrijker of hij denkt dat het toeval is dat Ferrari en de andere aangedreven Ferrari-auto’s slechter presteren dan vorig jaar. De andere teams lijken zich namelijk wel te hebben verbeterd.

“Ik wil het niet meer over Ferrari hebben, het gaat meer over de manier waarop zaken aangepakt worden. Laten we het daarom er niet meer over hebben, alles is denk ik wel besproken”. Daarmee lijkt Wolff te verwijzen naar de opmerkelijke schikking die de FIA met Ferrari heeft getroffen. Vorig jaar werd Ferrari namelijk verdacht van het overtreden van de motorreglementen. Nooit is duidelijk geworden of dit ook zo was, maar nog voor het einde van het seizoen diende de beroemde renstal “het een en ander” aan te passen. Sindsdien zijn de prestaties van Ferrari flink achteruitgegaan en de andere teams hebben dat ook gezien.

De FIA en Ferrari hebben nooit aan de andere teams laten weten welke schikking er is getroffen. Zowel Mercedes als alle teams die geen banden hebben met Ferrari waren hier niet over te spreken. Binotto verwijt de mindere prestaties van de 2020-bolide aan aerodynamische problemen. In Hongarije zal de Scuderia met updates komen om de situatie hopelijk te kunnen verbeteren. De cijfers laten echter zien dat Ferrari en diens klantenteams Alfa Romeo en Haas juist slecht presteren op de rechte stukken. Dit zou dan weer in verhouding staan met de motor die is aangepast.

“Ferrari was niet geweldig vandaag (zaterdag) en wij willen met hen kunnen strijden onder dezelfde regels”, liet Wolff optekenen. “Er is niets wat mij vrolijker zou maken dan wanneer drie of vier sterke teams met ons kunnen strijden op de baan. Ferrari zelf geeft de aerodynamica niet de schuld van de slechte vorm die het nu heeft, maar Binotto is degene die dat wel doet. Persoonlijk zou ik de mensen bij Ferrari willen opvrolijken, aangezien het een fantastisch bedrijf is met geweldige mensen. Echter, ik kan me geen reden bedenken om Mattia op te peppen”, aldus Wolff die vanmiddag zijn coureurs op de eerste startrij zal zien vertrekken.

Door: Julian Verheul

0 reacties
Om te reageren heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Volgende F1 Grand Prix
Groot-Brittannië (2)
vrijdag 07 augustus 2020
12:00 - 13:30Eerste vrije training
16:00 - 17:30Tweede vrije training
zaterdag 08 augustus 2020
12:00 - 13:00Derde vrije training
15:00 - 16:00Kwalificatie
zondag 09 augustus 2020
15:10 - 17:10Race
Meer GP Groot-Brittannië (2)
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws. Iedere dag kun je op deze website het laatste F1-nieuws over Max Verstappen lezen.

Wordt Max Verstappen in 2020 wereldkampioen of wordt het toch weer Lewis Hamilton, of misschien toch een ander? Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.