VT1 4 dec - 14:30
VT2 4 dec - 18:30
VT3 5 dec - 15:00
QUALI 5 dec - 18:00
RACE 6 dec - 18:10

Toto Wolff apetrots: "Lewis heeft de lat hoger gelegd voor de sport"

Toto Wolff apetrots: "Lewis heeft de lat hoger gelegd voor de sport"
© Mercedes F1

Formule 1-coureur Lewis Hamilton kroonde zichzelf met zijn overtuigende zege in Turkije tot wereldkampioen van 2020. Het is zijn zevende wereldtitel in de sport en daarmee plaatst de Brit zich op gelijke hoogte met Michael Schumacher, een onvoorstelbare prestatie.

Lewis Hamilton droomde er als kleine jongen al van om ooit een groot wereldkampioen te worden in de Formule 1. De zevende wereldtitel, waarmee hij Michael Schumacher zijn record evenaart, spreekt tot ieders verbeelding. Het record aantal wereldtitels stond sinds eind 2004 op naam van Michael Schumacher alleen. Met de zege in Turkije van Hamilton moet de 51-jarige Duitser deze eer met hem delen.

Na de finish op Istanbul Park was de Brit zichtbaar geëmotioneerd. "Ik moet mijn familie bedanken. We droomden hiervan toen we jong waren, toen we naar de wedstrijden keken, en dit gaat onze dromen ver te boven. Het is zo belangrijk voor kinderen - droom van het onmogelijke. Je moet er voor werken, er achteraan gaan, en je moet nooit opgeven of aan jezelf twijfelen", liet de kersverse wereldkampioen zondag weten.

Hamilton liet weten dat hij dit jaar veel heeft opgeofferd. "Ik ben niet uitgegaan, ik ben niet uit eten gegaan, ik ben in mijn hotel gebleven. Roomservice, elke dag weer. Voor de rest niets bijzonders, ik had een kampioenschap waar ik voor aan het vechten was. Ik heb nog nooit zoveel op moeten geven, dat is wat het moeilijk maakte."

Toen Hamilton over de streep kwam moest hij denken aan momenten waar het fout ging voor hem, zoals de Chinese Grand Prix van 2007 waar hij op oude banden de pits in reed en in de grindbak reed. "Al die dingen die ik in het verleden heb geleerd, die heb ik vandaag in praktijk kunnen brengen", aldus de Mercedes-coureur.

Photo credit: © LAT Images/Mercedes F1

Hij heeft de lat in de sport hoger gelegd, zei Toto Wolff vol trots

Ook al was de zevende titel eigenlijk al enige tijd een no-brainer, Mercedes-teambaas Toto Wolff is apetrots op zijn coureur. "Lewis heeft vandaag weer laten zien hoe hij omgaat met situaties die eerst tegen hem gekeerd waren. Hij was degene die de wagen op de baan hield, zorgde voor zijn banden en hij was zo hongerig als een leeuw." De Brit startte zesde, iets wat hem namelijk niet vaak overkomt. Wolff vervolgd: "We moeten Lewis feliciteren en we moeten hem de erkenning geven die hij verdiend, hij heeft de lat in de sport hoger gelegd."

Het contract tussen Lewis Hamilton en Mercedes loopt aan het eind van dit seizoen af. Of de zevenvoudig wereldkampioen zijn overeenkomst met de Duits-Britse renstal verlengd is nog steeds niet helder. Maar als hij er ook in 2021 bij is zal hij zeker opnieuw proberen de lat nog hoger te leggen voor zijn concurrenten en opvolgers.

0 reacties
Om mee te praten heb je een MSZ-account nodig. Heb je nog geen account? Meld je dan aan.
Peiling
Albon erin of eruit: Wie zit er in 2021 naast Verstappen in een RB16b of RB17?
Volgende F1 Grand Prix
Sakhir
vrijdag 04 december 2020
14:30 - 16:00Eerste vrije training
18:30 - 20:00Tweede vrije training
zaterdag 05 december 2020
15:00 - 16:00Derde vrije training
18:00 - 19:00Kwalificatie
zondag 06 december 2020
18:10 - 20:10Race
Meer GP Sakhir
MotorsportZ brengt dagelijks het laatste F1-nieuws en Max Verstappen nieuws. Bezoek onze website regelmatig en blijf op de hoogte over Max Verstappen en de Formule 1.

Dat Max Verstappen in 2020 geen wereldkampioen wordt is inmiddels wel duidelijk. Maar de Nederlander is de enige die het de Mercedes-coureurs moeilijk kan maken. Volg hier het laatste Formule 1 en Max Verstappen nieuws.

Hoe kun je de Formule 1 live volgen? Check: Formule 1 op TV
In 2020 gaat Rinus VeeKay voor het team van Ed Carpenter Racing debuteren in de IndyCar Series. Er wordt veel van de jonge Hoofddorper verwacht.

Wil je op het nieuws van MotorsportZ reageren? Maak dan een MSZ-account aan.