Het gaat niet eens om het vermeende incident in december. Nikita Mazepin heeft niet alleen naam gemaakt door zijn prestaties in de autoracerij. Naast de baan weet de jonge Rus zich regelmatig niet te beheersen. Zo heeft hij al regelmatig voor andere coureurs met gebalde vuisten klaargestaan. Zo kreeg Callum Ilott, destijds in de Formule 3, al eens een knal voor zijn hoofd. Mazepin werd toen voor een race geschorst. En zo zijn er meer incidenten in onder andere de Formule 3 en Formule 2 waar de Rus bij betrokken was.
Franz Tost twijfelt eraan of Nikita Mazepin wel over de juiste instelling beschikt om Formule 1 te rijden. De Formule 1 is qua snelheid en acceleratie totaal niet te vergelijken met de juniorenklassen en met het gedrag van Mazepin in het verleden bijvoorbeeld F3 en F2 voorspelt Tost niet veel goeds over de nieuwe Haas-coureur.
"Ik zou keihard kunnen zeggen 'Je kunt van een koe geen tijger maken'", aldus Franz Tost tegenover Duitse media. "Wat mij betreft gaat het er altijd om hoeveel hersenen een coureur heeft en hoe hij deze gebruikt. Zoals ik het zie zijn er alleen intelligente coureurs die succesvol zijn - en ze gedragen zich dan ook zo."
De Oostenrijker is echter wel onder de indruk van andere nieuwe talenten in de Formule 1, en ook in het voorportaal van de koningsklasse van de autosport, de Formule 2. "Er komen nu heel, heel goede jonge coureurs in de Formule 1", zegt Tost. "Naast Mick [Schumacher] en Yuki [Tsunoda] is er ook Robert Shwartzman. Ik heb veel waardering voor alle drie. Ze vertegenwoordigen de generatie die in de toekomst zal heersen in de Formule 1."