Torro Rosso kijkt tevreden terug op race in Rusland

Het team van Torro Rosso kijkt min of meer tevreden terug op de VTB Russian Grand Prix afgelopen weekend op het circuit van Sotsji in Rusland. Het was geen makkelijk raceweekend omdat ze, net als grote broer Red Bull Racing, moeilijkheden hadden met de snelheid van de bolides op de lange rechte stukken. Maar het feit dat ze toch een punt binnen hebben gehaald vindt teambaas Franz Tost heel belangrijk.

Torro Rosso kijkt tevreden terug op race in Rusland
Foto: Daniil Kvyat (Toro Rosso) GP van Rusland 2017 - Bron: Pirelli Media

"Uiteindelijk zagen beide auto's de zwart-wit geblokte vlag en Carlos haalde een punt en dat is heel belangrijk voor het constructeurs kampioenschap.", aldus Tost. "We wisten van het begin af aan dat het een moeilijke race zou worden, maar we kijken positief naar de toekomst en kijken uit naar de volgende race in Barcelona." En dat is niet raar, want bijna elk team komt daar met belangrijke updates, ook Torro Rosso blijft niet achter en Tost is positief daarover: "In Barcelona krijgen we updates en we zien wel wat de andere teams doen. Ik ben ervan overtuigd dat we terug kunnen komen en kunnen vechten voor de topposities in de intense strijd in het middenveld."

Sainz jr kan tevreden terugkijken op de race. Hij scoorde uiteindelijk een fel begeerde punt. 'Wat een moeilijke race! Zeker omdat ik al begon met een gridstraf. Maar alles klopte zondag: de start, de eerste ronde, de pitstop én de strategie… dus kunnen we tevreden zijn!", zei de 22-jarige Spanjaard na afloop van de race. "We hadden een goede race en kwamen terug van een 14e plaats naar een 10e. Ik denk wel dat dit het maximale was voor dit weekend. Na de pitstop was het min of meer een eenzame race voor me. Ik moest wel de aansluiting houden met Stroll en dat lukte." Carlos kijkt uit naar de volgende race in zijn thuisland Spanje op het circuit van Barcelona. "Barcelona is een circuit waar we altijd goed presteren en om te racen voor al mijn landgenoten is heel speciaal. Ik heb daar ook mijn eigen tribune dus ik weet dat er heel veel fans komen om me te supporten en dat wordt zeker één van de hoogtepunten van dat raceweekend."

Ook Danill Kvyat mag tevreden terugkijken op het weekend, alhoewel hij daar zelf anders over denkt gezien de reactie naar zijn team. "De start was niet de beste start en ik verloor al tijd. Maar tijdens mijn pitstop konden we voorbij Magnussen ondanks dat we werden opgehouden door Lance Stroll. Tijdens mijn tweede stint kreeg ik helaas veel blauwe vlaggen en ik verloor veel tijd door de leidende coureurs te moeten voorlaten", legt de Rus uit. Aan het einde van de race viel de 23-jarige Danill uit tegen zijn team. Dat was achteraf niet zijn bedoeling. "Ik wil benadrukken dat mijn eerste reactie naar het team toen ik was gefinisht iets te hard was. Nadat ik met mijn engineers had gepraat begreep ik waarom het team met iets te vroeg had binnen geroepen voor mijn pitstop. Het was een moeilijke beslissing en niemand wist dat de leidende teams zo lang buiten zouden blijven.” Toch was Kvyat niet ontevreden over alles. Hij zag wel degelijk positieve punten en heeft genoten van het laatste deel van zijn race. “Het laatste deel van de race, los van alle anderen, was fantastisch. Het leek alsof we vlogen en de bolide voelde echt goed. Die data moeten we gebruiken om de auto te prepareren voor de volgende races." Kvyat kon de race uitrijden zonder problemen en zag het zwart-wit geblokte eindsignaal op plek 12.

Formule 1 podcast GP Hongarije - Max start vanaf pole, een mooi gevecht met Lewis

Iedereen moet op het puntje van zijn stoel hebben gezeten tijdens de GP van Hongarije. Wat een race!
Klik, beluister en GENIET