
Nadat het Carlos jr. was die alle headlines in Singapore maakte onder meer met de aankondiging dat hij aan het einde van het seizoen wordt uitgeleend aan Renault en ook vanwege zijn fantastische beste plaats ooit (vierde plek op de Marina Bay Circuit), waren alle ogen het afgelopen weekend gericht op de jonge Pierre Gasly. Hij kreeg een crash-cursus media want hij stond ècht midden in het media-geweld. Ondanks dat de Fransman gewend is aan een F1 paddock, vond hij het toch anders nadat hij zijn officiële Toro Rosso race overall had aangetrokken. Dat betekende namelijk ook verplichte deelname aan de off-track activiteiten en die nemen een aanzienlijk deel van de tijd in beslag. Zo moest hij woensdagavond een kaart van het Sepang circuituit zijn hoofd tekenen, net als Carlos jr. trouwens. Opvallend was dat ze gelukkig beter kunnen racen dan tekenen, want ze kwamen beiden met ongebruikelijke veranderingen aan het circuit.
Even terugkijkend op het weekend dan. De vrijdag begon niet onder ideale omstandigheden met de zeer natte eerste vrije training. Aan het einde van een droge tweede vrije training werd duidelijk dat Toro Rosso nog heel veel werk e doen had omdat toen al bleek da de STR12 niet concurrerend was. Ze worstelden van het begin tot het einde in alle vrije trainingen en dat zette zich ook voort tijdens de kwalificatie, waarbij ze achteraan in Q2 bleven steken. De hoop op beter verdween daarmee. Op zondag ging het wel beter, zoals op zoveel zondagen waarop de race dan wordt verreden. Carlos jr. leek in staat om punten mee naar huis te brengen, maar dat zag het team in rook opgaan toen Carlos zijn auto vroegtijdig naar binnen moest brengen. Rookie Gasly moest het dus doen. Het team is lovend en spreekt van het feit dat 'Pierre nooit een voet verkeerd heeft gezet, waardoor hij verstandig was en op een 14e plek wist te eindigen.' De 21-jarige zei daarop 'de beste tijd die hij ooit heeft gehad in de laaste 21 jaar!'. Wel gaf hij toe nog veel te moeten leren, zeker over het omgaan met banden. Desalniettemin vonden hij en Toro Rosso het een indrukwekkend debuut.
En dus vertrok het Formule 1 team voor de laatste keer uit Sepang. Het merendeel van de F1-familie vindt het jammer dat de wedstrijden in Maleisië niet meer op de kalender staan. Dit omdat het een fantastisch circuit is, maar ook omdat de Maleisiërs de afgelopen 19 seizoenen uitstekend, fantastisch en zeer vriendelijk en behulpzaam zijn geweest. Inmiddels is het volledige Toro Rosso team in Japan aangekomen, op het legendarische Suzuka circuit. Ze hopen op een beter weekend in dit land van de Rijzende Zon. Alle ogen zijn opnieuw gericht op de rookie in het team, want het is erop of eronder voor de jonge Fransman die het circuit goed kent omdat hij heeft geracet in de Japanse Superformula-serie. Eén ding is zeker… het team wil er niet opnieuw een 'mystery weekend' van maken.